Inifrån ett av miljörummen i Tynnered

Miljöhus med skogstema och fågelkvitter

Just nu pågår en kampanj för att öka sorteringen av matavfall i den bruna pappåsen för att Göteborg ska bli lite mer klimatvänligt. I Tynnered, på Grevegårdsvägen och Opalgatan, har det blivit extra trevligt att besöka miljöhusen och slänga sitt avfall.

Under våren har hyresgäster och Familjebostäders personal haft dialogmöten i de nyrenoverade miljöhusen i Tynnered, som en del i en satsning att både göra det lätt för hyresgästerna att sortera rätt och att göra miljöhusen till en trevligare plats att besöka.

Miljöarbetet inleddes under hösten med att ta fram kartor som tydligt visar var miljöhusen med avfallssortering finns. Inuti miljöhusen finns nya, färgstarka informationsskyltar som tydligt visar vad som ska slängas var. Miljöinformatörer har knackat på alla dörrar för att informera om hur man sorterar på bästa sätt. Vi har också delat ut sorteringskassar med likadana bilder som på informationsskyltarna i miljöhusen för att underlätta sorteringen.

- Under våren har två miljöhus renoverats och fått ett ansiktslyft genom tapetvägg med skogstema och en fågelholk som spelar fågelkvitter. Genom att träffa våra hyresgäster och diskutera miljöhusen har vi samlat värdefulla synpunkter som vi nu ska utvärdera. Därefter ska även de övriga miljöhusen renoveras på liknande vis och enligt hyresgästernas önskemål, berättar Anna Hultsbo, kommunikatör på Familjebostäder i Tynnered.

Se en glimt från ett av miljöhusen i Tynnered (ljud på)

Vill du veta mer om miljöhusen i Tynnered, kontakta gärna Anna Hultsbo, kommunikatör på Familjebostäder anna.hultsbo@familjebostader.se0317315694

Om matavfallskampanjen:

Matavfall samlas in för att tillverka biogödsel och biogas – två viktiga resurser som kan ersätta både importerad mineralgödsel och drivmedel. Biogödsel återför näring till jorden i form av kväve och fosfor som behövs för att grödor ska växa. 20 bananskal räcker för att en stadsbuss som drivs av biogas ska kunna köra 200 meter.

Läs mer om matavfallskampanjen här
Gör det inte svårare än vad det är! Att samla in matavfall är enkelt. (gordetintesvarare.se)