Meteorit som klätterlekplats enligt barnens önskemål i Bergsjön

Rymdklättring för barnen i Bergsjön

Alldeles nyss landade en meteorit på Siriusgatan i Bergsjön. Lekplatsen som föreställer en meteorit som slagit ned bland husen har utformats av barnen i området. Idén till utformningen är direkt hämtad från barnens fantasi och har arbetats fram under ett antal workshops där barnen fick bygga modeller och ta fram färger. Barnen skapar även mosaikkonst till lekplatsen.

Familjebostäder har i samspel med skolorna och barnen i Bergsjön, arkitektstudenter från Chalmers och Hyresgästföreningen arbetat fram idén med handledning av Colectivo Warehouse. Det är arkitektstudenterna som har byggt upp meteoriten tillsammans med barnen utifrån deras fantasi. Nu invigs lekplatsen och barnen kan utforska hur det ser ut inuti meteoriten och med hjälp av klätterhandtag kan de också klättra upp på toppen. Meteoriten ramas in av barnens mosaikkonst och konstgräs.

- När vi förra hösten byggde en mötesplats av stockar utifrån idéer från de boende på Siriusgatan etablerades ett lyckosamt samarbete mellan studenter, boende och Familjebostäder. Nu var det barnens tur att få fantisera fram sin egen lekplats, kommenterar Josephina Wilson, projektutvecklare på Familjebostäder.

Som en del av arbetet med lekplatsen har Amanuel Tadese Beine anställts av Familjebostäder.

- Det är jättekul! Det är många barn, men även äldre, som har varit nyfikna och kommit fram och frågat vad det är vi ska göra, berättar Amanuel Tadese Beine, som tidigare studerat till byggnadsarbetare i Eritrea och som sedan tre år tillbaka bor på Siriusgatan.

Lekplatsen är en del i utvecklingen av Siriusgatan och invigs samtidigt som Familjebostäder bjuder in till en utställning om nya fasader och entréer 11-13 december.

Colectivo Warehouse är en portugisisk arkitektfirma som bygger tillsammans med boende och volontärer över hela Europa.

Vill du veta mer, kontakta gärna Josephina Wilson, projektutvecklare Familjebostäder 031-731 56 77 josephina.wilson@familjebostader.se

Relaterat innehåll