Sveriges längsta graffitivägg finns i Bergsjön

Sveriges längsta graffitivägg finns i Bergsjön

Högst upp på Saturnusgatan i Bergsjön ligger ett 130 meter långt gammalt utdömt trevåningsgarage som sedan 80-talet används som en plats för människor att utrycka sig genom graffiti. Platsen kallas för Bergsjöfamet

Garaget byggdes 1969. Och har sedan 80-talet använts av graffitiutövare. 2017 blev det lagligt att utöva graffiti på ”Bergsjöfamet” som platsen numera kallas. Ulf Hård, tidigare anställd hos Familjebostäder, var en av dem som engagerade sig för att öppna upp garaget för Grafittikonsten att ta plats.

-Jag jobbar ideellt, med Familjebostäders goda minne. Jag har nycklar så jag kan släppa in och ut folk som vill måla här inne. 2018 hade vi vår första Grafittijam och sen dess har vi fortsatt att ha festivaler varje år. Det som jag gillar är att det är en levande subkultur där konstverken förändras från gång till gång, säger Ulf.

Bergsjöfamet består av två våningar inomhus samt en öppen utedel. Under Graffitifestivalerna som Familjebostäder är med och arrangerar brukas samtliga delar av erfarna graffitiutövare och amatörer. Då menar graffitientusiasten Ulf att det mycket väl kan vara Sveriges längsta graffitivägg.

Utedelen av Bergsjöfamet, vintertid.

”Ett kulturarv som måste bevaras”

De erfarna graffitikonstnärerna Tony Boufadene och Jonas Berntsson har brukat platsen länge och anser att det är viktigt att Bergsjöfamet bevaras.

-Hela garaget är ett kulturområde som måste bevaras, det är viktigt för konstformen och för området, säger Tony Boufadene.

-Det finns ett kulturarv att hämta på platsen, så därför är det viktigt att man förvaltar platsen och bevarar i stället för att bara låta det falla till spillo, tillägger Jonas Berntsson.

För att öka tillgängligheten och säkerheten kring garaget så har Familjebostäder nyligen byggt en trappa så att besökare nu enklare kan ta sig ner till utedelen av Bergsjöfamet.

Vill du veta mer?
Se filmen om Bergsjöfamet eller kontakta Rickard Bryngelsson, kommunikatör på Familjebostäder i Bergsjön 0707569605 rickard.bryngelsson@familjebostader.se

Relaterat innehåll