Bussutflykt med Bankogatans trygghetsboende

Trygghetsboende för fler och bussutflykt

I sommar startas ytterligare ett trygghetsboende hos Familjebostäder. Den här gången på Virvelvindsgatan på Hisingen där ytterligare 40 hyresgäster kan omfattas av trygghetsboendets kvaliteter. Redan 1 juni startar första aktiviteten. Trygghetsboendet på Bankogatan i Högsbo ordnade under tisdagen en härlig bussutflykt till Öckerö och Hönö med spännande stopp på vägen.

I trygghetsboendet bor man i sin vanliga lägenhet men har tillgång till smarta lösningar för att förbättra tryggheten och bekvämligheten i lägenheten. Den som är 70 år eller äldre ges möjlighet att bo i en vanlig bostad, men med större gemenskap och trygghet. Lägenheterna trygghetsanpassas med exempelvis elektroniskt dörröga, spisvakt och stödhandtag. Själva hjärtat är den gemensamma aktivitetslokalen. Hit kan de boende gå för att umgås, laga mat eller hitta på saker tillsammans. Ofta finns det en trygghetsvärd på plats som hjälper till. Och ibland ordnas utflykter för de som vill.

Familjebostäders trygghetsboenden finns på Kalendervägen i Kortedala, Bankogatan i Högsbo och snart på Virvelvindsgatan på Hisingen.

Det finns ingen särskild kö till Familjebostäders trygghetsboenden utan lägenheterna söks på vanligt sätt via Boplats.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna Annika Berntsson, boutvecklare på Familjebostäder 031-731 6794