Hälsotekets instruktör leder balkongträningen på Tellusgatan i Bergsjön

Uppskattad balkongträning i Bergsjön

Tillsammans med Hälsoteket och Rabi Shabo erbjuder Familjebostäder balkongträning för sina hyresgäster i Bergsjön under sommaren. Varje träningspass är en blandning av gympa, danssteg och yoga och bygger på små rörelser på en liten yta. Deltagarna kan följa med i rörelserna från balkongen eller träna på gräsmattan.

- Det påminner mig om när jag reser utomlands och man har vattengympa för resenärerna. Det är första gången som jag är med om det här i Sverige. Fantastiskt! Jag gillar det, säger Asibe Memed som har varit med och tränat.

Den här sommaren är det kanske fler än vanligt som stannar hemma och många undviker att besöka träningsanläggningar och andra sociala sammankomster. Balkongträning är ett sätt att uppmuntra till träning och umgänge på säkert avstånd från varandra.

- Det är viktigt att folk rör på sig! Därför är det roligt att ta träningen till våra hyresgäster så att de kan delta från balkongen. De får hjälp med bra träningsövningar och en härlig stund tillsammans med grannarna, kommenterar Talar Kirkor, utvecklingschef på Familjebostäder i Bergsjön.

- Min mamma behöver det här mest. Hon har försökt träna länge nu och det är bra att det finns en grupp som hon kan träna med. Hon vill inte träna själv och vi matchar inte alltid våra tider, berättar Christel Nzita som har deltagit från balkongen.

Träningspassen är fördelade under sommaren på olika gårdar i centrala Bergsjön och på Siriusgatan. Några pass leds av Hälsotekets instruktörer och några pass leds av Rabi Shabo från Raawbii Moves Entertainment som undervisar i Raaw Movement.

- Det är kul att det var en spridning på åldersgrupperna. Barn och ungdomar deltog på träningen och folk kom ut på balkongerna. Det är fint att se, summerar Nicolas Gallardo, instruktör på Hälsoteket i östra Göteborg efter ett pass på Tellusgatan.

Kommande balkongträningspass under sommaren:
onsdag 1 juli kl 16 Merkuriusgatan 45
fredag 3 juli kl 16 Rymdtorget 45-57
tisdag 7 juli kl 16 Rymdtorget 40-52
onsdag 8 juli kl 16 Siriusgatan 24
fredag 10 juli kl 17 Merkuriusgatan 5
söndag 12 juli kl 16 Tellusgatan 44
måndag 13 juli kl 17 Tellusgatan 50
onsdag 15 juli kl 17 Siriusgatan 34
torsdag 16 juli kl 17 Siriusgatan 108
fredag 31 juli kl 14 Siriusgatan 120
fredag 7 augusti kl 16 Merkuriusgatan 11