Första veckan på sommarjobbet

Första veckan på sommarjobbet

Arbetslivserfarenhet, nya vänner och möjlighet att tjäna egna pengar. Så beskriver ungdomar hos Familjebostäder det första sommarjobbet.

Hos Familjebostäder i Högsbo finns Liv Starck och Vilmer Holmqvist, båda 15 år, som jobbar första veckan på sina första sommarjobb. De arbetar med underhåll i utomhusmiljö, vilket innebär att de till exempel tvättar bänkar och tar bort ogräs.

-Det är roligt att göra fint för andra och kul att vi gör det i grupp. När vi gjorde fint utanför ett äldreboende i går, var det en dam som bodde där som kom fram och berömde oss för att vi gjorde så fint. Det känns bra att bli uppskattad, säger Liv.

Vilmer är lite besviken över att han inte får köra en golfbil. Han har sett hur bovärdarna kör runt i små elbilar och hade därför hoppats på att få köra en sådan. Men han säger att han för övrigt trivs bra på jobbet och att det är roligt att tjäna egna pengar.

FAKTA

I sommar tar vi emot drygt 300 sommarjobbande ungdomar, arton handledare och två samordnare. Feriejobbarna ska bland annat måla cykelrum och bänkar, plocka skräp, vattna växter och rensa ogräs samt arrangera aktiviteter som brännboll, pyssel och sagostunder.

Familjebostäder i Göteborg AB är ett av Göteborgs allmännyttiga bostadsföretag med drygt 19 000 lägenheter. Vi är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se