I september startar uthyrningen av Familjebostäders nya kvarter vid Selma Lagerlöfs torg

Pressmeddelande -

Selma Lagerlöfs torg är en spännande plats med nya hus både i trä och tegel. Här finns det mesta för ett gott vardagsliv med grönytor och fina lekplatser för små och stora barn.

Många näringsidkare satsar på området vid Selma Lagerlöfs torg. Jeff Lambert och Charlie Mycock är två av dem. Sedan fyra år driver de restaurangen Franska skafferiet mitt på torget i kulturhuset.

-Det var lite svårt under pandemin, men vi fick genast stamgäster. Selma är en bra mötesplats, som ligger utanför centrum, men ändå nära, säger Jeff.

Nya kvarter vid torget

Mitt på torget står fiskaffären Fiskhuset och två verk av konstnären Max Ockborn: ”En krävande kompis” och ”En orolig kompis”, båda från 2022.

Det finns bland annat apotek, blomsterbutik, frukt – och grönsaksbutik, matbutik, restauranger, bibliotek, dansskola och vård- och omsorgsboende. Här bor sedan tidigare flera av Familjebostäders hyresgäster.

Nu hoppas vi att fler väljer att leva sina liv i denna trevliga stadsdel. I september startar uthyrningen av Familjebostäders nya kvarter vid torget.

Gräsmatta med trädpark

Vi promenerar till den stora gräsmattan i mitten av Gåsagångens tegelhus. Där har vi planterat en trädpark med många spännande och unika trädarter och barnen i området har hjälpt till att plantera sommarängsblommor.

Gården har tidigare upplevts som blåsig och dragig. Hyresgästerna önskade sig en mer användbar gård med mer färg, rumslighet och insynsskydd.

De nya träden hjälper till att skapa rumslighet och förser området med ekosystemtjänster. Det innebär exempelvis att de renar luften, ger skugga och hjälper till att jämna ut temperaturen. De minskar även vattenflödet under fuktiga perioder. Tillsammans med lekplatserna bildar träden roliga miljöer för barnen och deras familjer att vistas i.

Alltid bott i Backa

Hyresgästen Eva-Marie Lindmark tar emot oss i sitt hem på Gåsagången. Hon har bott i sin tvåa i ett år.

- Det var min mammas dröm att få en tvåa på Gåsagången, på bottenplan. Hon är på ett äldreboende nu, men det känns roligt att jag får uppleva det, säger Eva-Marie.

Hon har bott i Backa i hela sitt liv och kan inte tänka sig att bo någon annanstans. Innan bodde hon i en bostadsrätt på andra sidan gatan.

- Det är ingen stor skillnad mellan insats och hyresrätt. Jag har alltid känt mig trygg hos Familjebostäder och älskar min nya lägenhet med uteplats.

Uteplatsen används flitigt under sommaren. Här sitter Eva-Marie bland sina blommor och bara njuter. För att kunna påverka och träffa grannar har hon gått med i den lokala Hyresgästföreningen, där hon även är ordförande.

Promenadstråk till Backatorp

Närmaste grannen är också med i Hyresgästföreningen. De är vänner och han är passar hennes katt ibland.

-Jag har kanongrannar. Ingen stör; det är tyst och trivsamt. Jag vet inte om alla grannar i Backa är så här eller om jag haft tur.

Vi frågar Eva-Marie vad hon rekommenderar nyinflyttade grannar att göra i området.

- Jag rekommenderar promenadstråk till Skogome och Backatorp. Men det går att promenera till nästan allt. Jag kan gå till Bäckebol på cirka 30 minuter. Till Stigs center och Backaplan tar det lika lång tid. Många tycker kanske att Backa känns långt bort, men det är nära stan med buss.

Bra för barnfamiljer

Det enda Eva-Marie kan komma på som skulle kunna bli bättre är fler platser med fontäner, fler restauranger och en större matbutik. Det är lättare att komma på saker som är bra, som till exempel att det finns en stor lekplats nära hennes hem och en fotbollsplan som är upplyst om kvällen.

-Det känns som ett generationsskifte nu. Många äldre lämnar Backa och yngre flyttar hit; stadsdelen växer. Det är bra för barnfamiljer och unga. Jag gillar blandningen av olika åldrar och nationaliteter.

Familjebostäder i Göteborg AB är ett av Göteborgs allmännyttiga bostadsföretag med drygt 19 000 lägenheter. Vi är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se