Lekplats från yttre rymden har landat mitt i Bergsjön

Lekplats från yttre rymden har landat mitt i Bergsjön

Kanske var det inte helt oväntat att det blev rymdtema som valet till slut föll på när en ny lekplats skulle byggas mellan husen på Rymdtorget och Tellusgatan i Bergsjön.

Det händer mycket i båda våra områden i Bergsjön för tillfället; i början av juni stod den nya aktivitetsytan på Siriusgatan klar – utrustad med komplett gym, fotbollsplan, basketkorgar och sittplatser. Nu var det dags för grönområdet vid Rymdtorget att få sig ett rejält lyft.

-Förutom den nya lekplatsen så har vi också bytt konstgräset på fotbollsplanen och satt upp nya basketkorgar samt fixat fler sittplatser, en grillplats och en dricksvattenfontän. Vi har snyggat till grässlänterna och gjort ett litet torg med träd och belysning, säger Charlotte Horgby, Landskapsarkitekt hos Familjebostäder.

Den nya lekplatsen som numer kröner området är designad av Svend Støvlbæk och helt unik i sitt slag. Inspirationen bakom designen kommer från en idé om vänligt sinnade framtida människor från ett parallellt universum som besöker vår tid och vårt universum.

-Min förhoppning är att de ovanliga formerna ska framkalla egna berättelser när man utforskar lekplatsens mystiska konstruktioner, säger Svend.

Gym, lekplats, basket- och fotbollsplan och flera samlingsplatser - mitt i hjärtat av Bergsjön

En annan av Svends förhoppningar är att lekplatsen ska väcka glädje och samvaro, vilket han genom två händelser redan fått uppleva.

-Två tjejer kom till mig med sin pappa för att säga "Tack för lekplatsen, – vi leker på den varje dag!". Sen såg jag två andra tjejer i 16-17 års åldern som länge stod och tittade på lekplatsen och de andra barnen som lekte. Jag tror att de ville leka men var för blyga, då de kanske kände sig för gamla. Men tio minuter senare kom de rusande mot rutschkanan, säger Svend.

Ett landmärke som ska locka fler att besöka Bergsjön

I planeringen av lek- och mötesplatsen har man tagit i beaktning de förslag som samlades in 2019, då hyresgästerna fick vara med och rösta fram förslag. Idén om en dricksvattenfontän är exempelvis ett förslag som var särskilt populärt bland hyresgästerna.

-Hur fint och vackert man än gör miljön så är det ändå viktigast att våra utemiljöer är befolkade och omtyckta av de som bor i området. Då blir de mer inbjudande och trygga. Vi vill förstås också skapa ett landmärke som kan locka andra till vårt fina område, säger Charlotte Horgby.

Den 3:e september, i samband med Tellusfestivalen, kommer platsen att invigas.

Vill du veta mer? Kontakta Rickard Bryngelsson, kommunikatör på Familjebostäder i Bergsjön 0707569605 rickard.bryngelsson@familjebostader.se

Familjebostäder i Göteborg AB är ett av Göteborgs allmännyttiga bostadsföretag med drygt 19 000 lägenheter. Vi är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se