Stranden vid Miraallén - purpursnäckan finns längre upp på stranden

Snäckkonst på stranden hos Familjebostäder

Vid Miraalléns strand och granne med Familjebostäders hus på Lindholmspiren finns nu ett konstverk för hyresgäster och besökare att ta del av. Torsdag 23 maj avtäcks och invigs konstverket Purpursnäckan med konstnärsduon Bigert & Bergström på plats.

Platsen på stranden är specifikt utvald med tanke på verkets gestaltning av en snäcka som uppspolad från havet.

- Med konstverket såg vi möjligheten att upphöja och definiera områdets havsnära strandremsa samtidigt som man lätt kan föreställa sig ett scenario med framtida möten vid ”Snäckan på stranden”, säger Sara Hamon, Chef Fastighetsutveckling på Familjebostäder.

Konsten bidrar med stort värde till våra områden. Det mesta av vår konst finns utomhus och hyresgäster och andra som rör sig på våra gator kan ta del av den. Familjebostäder arbetar utifrån enprocentsregeln, vilket innebär att en procent av budgeten för nyinvesteringar avsätts till konstnärlig utsmyckning.

- Verket är uppbyggt av konstnärliga tankar kring en diskussion om klimat och miljö utifrån en forskning om blötdjurs snäcksläkte och dess samexisterande amöbadjur av stammen, Foraminiferer. En gestaltning för oss att mötas vid och förundras av, med en biologisk händelsehorisont som sträcker sig 500 miljoner år tillbaka i tid, säger konstnärsduon.

Konstprojektet har genomförts i samarbete med Göteborgs Mosaikbeläggningar.
    Processledare är Ulla Mogren.

Invigningen av Purpursnäckan 23 maj
    17.30 Mingel
    17.45 Presentation av konstverket och konstnärernas tanka
    Adress: Miraallén 49-63