Nu invigs hyresgästernas minigolfbana i Tensta

– Gör en rolig aktivitet som alla kan vara med på, som minigolf! Det föreslog Familjebostäders hyresgäster i Tensta för att skapa mer trivsamma gårdar. Nu inviger vi därför 12 nya minigolfbanor som sträcker sig runt området.

Under vintern och våren har Familjebostäder rustat upp gårdarna mellan husen på Faringeplan, Björingeplan, Uppingegränd och Tisslingeplan i Tensta. Projektet har beviljats medel från Boverket för att göra gårdarna mer trivsamma, trygga och anpassade för alla åldrar.

– Gårdarna användes inte så flitigt av våra hyresgäster och det ville vi ändra på. Vi ville skapa fler naturliga mötesplatser och hitta en rolig aktivitet som alla oavsett ålder eller kön kunde uppskatta, berättar Petra Dahlberg, förvaltare i Tensta.

Minigolf – när hyresgästerna fick tycka till

Hyresgästerna har kommit med önskemål om vad de vill förbättra på gårdarna. Högt upp på önskelistan stod en aktivitet som alla kan vara med på – minigolf.

– Våra hyresgäster har tyckt till om hur de vill använda sina gårdar och det har vi lyssnat på. Minigolfbanan är deras idé och det känns roligt att kunna förverkliga den, säger Petra Dahlberg.

Nu är de 12 minigolfbanorna klara att börja användas. Hela banan är drygt 1 km lång och banorna är placerade på gårdarna i området.

– Det är nog lite unikt att bostadsbolag bygger minigolfbanor till sina hyresgäster, särskilt när de är spridda över ett så stort område som det här. Jag hoppas att många kommer att ha glädje av dem, säger Petra Dahlberg.

Tisdag 4 juni kl. 15.00-17.00 invigs minigolfbanorna. Välkommen att vara med!

Vi träffas på gården Tisslingeplan 54-72 och gården Björingeplan 4-26

• Sociala frågor, allmänt

• boverket
  • minigolf
  • hyresgäster
  • familjebostäder
  • hyresrätt
  • tensta

Familjebostäder, del av Stockholms stad, äger, utvecklar och förvaltar attraktiva hyresbostäder och lokaler för Stockholms behov. Vi jobbar för dagens och morgondagens kunder med engagemang, kundnytta, affärsmässighet och nytänkande i fokus. Vi är ett bostadsbolag i tillväxt. Dagens 19 410 hyresrätter utökas de kommande åren med minst 5 000 nya bostäder.