Ola Andersson är Brasserie Lavettes nya kökschef.

Kökschefen Ola Andersson tar över brasserieköket på Lavette

Ola Andersson är Brasserie Lavettes nya kökschef. Med gedigen erfarenhet och ett sjätte sinne för smaker är detta en stjärnrekrytering som vi tror stenhårt på, säger ägaren Peter Orrmyr. ”Ola är en fantastisk talang som både bemästrar de klassiska kockhemligheterna samtidigt som han är en sann smakvisionär. En perfekt match för Brasserie Lavette.”

Ola själv är lite mer ödmjuk och menar att det redan finns en väldigt fin grund att bygga vidare på:

"Här finns potential för självklara klassiker, ibland med en twist, ibland helt enligt boken. Men jag ser gärna att grönsakerna får mer plats och kan bidra till en nytt lager av fräschhet. Som jag ser det har Lavette alla möjligheter att kvala in som en av Göteborgs trevligaste mötesplatser."

På frågan om Ola tycker att något saknas på menyn småler han:

"Som jag sa så är menyn väldigt trevlig och genomarbetad. Men jag kommer successivt förfina menyn, först kommer jag ta ett varv med desserterna. Till exempel funderar jag på att addera en fransk citron tarte. Det är ju bara ett måste på en brasseriemeny."

Ola har tävlat i svenska kocklandslaget, varit med i mat-os och jobbat på kända krogar i Sverige och utomlands. När han tvingas vaska fram sitt bästa restaurangminne tar det därför en liten stund:

"Jag måste välja två. Det går inte annars. Det ena var på Joël Robuchons Jamin på sent 80-tal. Kommer speciellt ihåg den kålinbakade duvan med anklever. Sen var ju pistageglassen helt löjligt god. Det andra minnet är från Tokyo. Ett litet fiskhak mitt i den stora fiskmarknaden. Det här stället var helt sjukt. Det bara kom in mat hela tiden. Allt var så galet gott. Ja, det stället var verkligen helt otroligt."

Kategorier

Familjen Orrmyr är ett familjeföretag som driver restauranger och krogar i Göteborg. Ambitionen är att varje krog ska drivas med känsla och hjärta. Maten ska hålla hög nivå utan att ruinera gästerna. Man skulle kanske kunna kalla det folkligt, men det låter lite för töntigt. Välkommet är nog ett bättre ord. Familjen driver idag restaurangerna Bord 27, Natur, Totale, Salut och Brasserie Lavette

Familjen Orrmyr

Ja, så enkelt är det faktiskt. Vi är familjen Orrmyr, en riktigt familj som driver restauranger precis så som vi tycker att restauranger borde drivas. Idag har vi fem stycken, imorgon kanske sju. I övermorgon kanske tre. Det spelar egentligen inte så stor roll. Det viktigaste är att varje restaurang får vara så bra som den förtjänar. Vi vill att alla ska trivas. Så ligger det till i vår familj. Vi driver idag restaurangerna Bord 27, Natur, Totale, Salut, Brasserie Lavette och KaiFo