Nyhet – Salut har öppet efter stängning

Nyhet – Salut har öppet efter stängning

Det lilla bistrohörnet inne i Stora Saluhallen öppnar upp för kvällssittningar efter hallen har stängt. Fastighetsägaren Higab menar att förlängda öppettider ligger i linje med utvecklingen av Stora Saluhallen.

”Vi vill Saluhallen ska vara en levande plats med förutsättningar för lönsamma verksamheter. Det innebär att vi vill möjliggöra för restaurangerna att vidga sina öppettider” säger Martin Nilbo, fastighetsförvaltare på Higab.

Krogägaren Peter Orrmyr är minst sagt entusiastisk,

”Vi är peppade på att kunna erbjuda senare bokningar. Det är ju en speciell känsla att vara inne i Stora Saluhallen efter stängning.” Den lilla bistron Salut kommer att ha kvällsöppet torsdagar, fredagar och lördagar till 22.00. Man har även satt ihop en trerätters-meny som passar extra bra för längre sittningar. I första hand gäller det att gäster förbokar sitt besök. Men det kommer även att finnas möjlighet för drop-in. Hur det ska fungera är fortfarande lite hemligt. Peter småler när han beskriver hur det kan gå till, ”det där kommer bli lite kul. Kanske måste man ringa på. Eller knacka en hemlig kod. Eller jaga rätt på en öppen bakdörr. Det kommer vara lagom tydligt för de som är intresserade. Men vi rekommenderar att förboka då platserna är begränsade.”

Higab förklarar att de även här undersöker hur hallen kan anpassas för kvällsverksamheter.

”På sikt kanske vi kan begränsa delar av hallen så att gästerna kan besöka restaurangerna utan att ha tillträde till alla delar. Eventuellt kan vissa entréer vara öppna för drop-in, men detta är något vi undersöker.”

Med de nya öppettiderna blir Salut ett trevligt krogalternativ för gäster som vill äta en bit bistromat i en klassisk Göteborgsmiljö. Perfekt innan bion, efter jobbet eller på den där dejten. Kanske borde krogen byta namn från Salut till Bonsoir, men det är nog en mer komplex fråga.