Victoria Thore, VD på Familjens Jurist, samt Evelina Anttila och Azra Osmancevic, grundare av Justic.

Familjens Jurist inleder samarbete med Justic

Juridisk rådgivning ska vara tillgänglig för alla, och enkel att ta del av som privatperson. Det är en vision som Familjens Jurist delar med legal tech-utmanaren Justic - som nu inleder ett samarbete.

Marknaden för juridiska tjänster till privatpersoner har länge setts som eftersatt men är mitt i en snabb digitalisering och förändring. Justic är ett ungt legal tech-bolag som utvecklar digitala självservice-verktyg för juridiska behov i vardagen. Samarbetet innebär att Familjens Jurist kommer erbjuda inledande kostnadsfri rådgivning till Justics kunder samt tillsammans kommer att utveckla nya produkter och tjänster.

- Vi har en gemensam vision att juridik ska vara tillgänglig för alla. Det engagemang och driv för social rättvisa som Justic har är imponerande. Justic vågar tänka nytt och utmanar branschen att utvecklas och vi ser fram emot att tillsammans göra juridiken tillgänglig för fler, säger Victoria Thore, VD på Familjens Jurist.

Justic, vars affärsidé är att tillhandahålla digitala självservice-verktyg för alla vardagsjuridiska behov, erbjuder idag två huvudsakliga tjänster. Första Hjälpen är en digital juristmottagning som kopplar samma kunder med erfarna jurister för en första bedömning och rådgivning. Juridikdoulan är ett digitalt självservice-verktyg där kvinnor med förlossningsskador får hjälp och stöd att söka ersättning.

- Vi är oerhört stolta över samarbetet med Familjens Jurist. Sedan start har vi fokuserat på att bygga en extremt skalbar plattform för automatisering av juridisk rådgivning för att på så sätt sänka den idag höga tröskeln till juridisk hjälp. Att vi nu har med oss Sveriges största juridiska byrå inom familjerätt känns både tryggt och glädjande, säger Justics grundare Evelina Anttila och Azra Osmancevic.

Om Familjens Jurist

Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå, med 400 medarbetare på 240 kontor med inriktning på juridisk rådgivning till privatpersoner. Verksamheten omfattar alla delar av familjerätten men även områden som migrationsrätt, målsägandebiträde, etc. Familjens Jurist omsätter drygt 400 miljoner kronor per år och är ett helägt dotterbolag till Fonus ekonomisk förening.

Besök oss gärna på: www.familjensjurist.se