Grundläggande nivå IPT, hösten 2019

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med psykoterapeutisk behandling och är intresserad av en metod som underlättar ditt och klientens arbete mot bättre hälsa. Det finns fåtal platser kvar. Först tillkvarn dock senast 6 augusti.

Utbildningsdagar är 6 - 9 september 2019 med Malin Bäck som kursledare.

Plats: Djäknegatan 2; 211 35 Malmö

Pris: 9.600:- exkl moms (12.000:- inkl. moms)

Grundläggande nivåIPT (Interpersonell psykoterapi) är en relationsfokuserad korttidsterapi med starkt vetenskapligt stöd. Metoden som redan under 1970 - talet utarbetades för behandling av depression har även visat sig användbar för flera diagnosgrupper och problemområden som t.ex. ätstörning , bipolärt syndrom, PTSD. Modifieringar finns för ungdomar, familjer, par, gruppbehandling m.m. IPT kopplar det aktuella måendet till pågående mellanmänskliga omständigheter i patientens liv. Efter initialfasen av terapin väljs det interpersonella fokusområde som utgör grunden för patientens aktuella problematik. Genom att titta på styrkor och svagheter i individens nätverk stöttar man personen att processa känslor och att relatera till sina närstående på ett mer adaptivt sätt. IPT tränar patienten att kommunicera sina behov och göra sig förstådd gentemot viktiga personer i hens liv. När relationerna förbättras, minskar symtomen. I Socialstyrelsens riktlinjer kring depression rekommenderas IPT vid lindrig till medelsvår depression för såväl vuxna som barn och unga. ” Nivå A ” innebär, enligt såväl internationella som nationella bestämmelser kring ackrediteringssregler i IPT, att man förvärvat en teoretisk grundkunskap i IPT. Kursens omfattning innebär grundkraven för att kunna gå vidare mot utbildningshandledning nivå B, vilket är den nivå som man, efter två handledda ärenden, kan bli ackrediterad IPT - terapeut. För mer information kring ackrediteringskrav, se Svenska IPT - föreningens hemsida. Anmälan mailar du till: bokningen@familjeterapeuterna.com

Frågor kring arrangemanget mailar du till:   johan@familjeterapeuterna.com