Utbildning i IPT - vi har ett par platser kvar.

Vi har ett par platser kvar till utbildning i IPT på Teneriffa, Los Christianos vecka 7 2015. Föreläsare och examinator Malin Bäck, Vänamo. Arrangörer Familjeterapeuterna Syd AB och PRESAM. Välkommen att hör av dig till Johan Hagström, Familjeterapeuterna Syd AB.

IPT är en evidensbaserad korttidsterapi som först utarbetades för behandling av depression men även har visat sig användbar för flera diagnosgrupper och problemområden, som ätstörning, bipolärt syndrom, PTSD m.fl. En modifierad form finns för ungdomar.  Metoden fick stor uppmärksamhet i samband med publiceringen av Socialstyrelsens Nationella Riktlinjer för behandling av depression och ångestsyndrom 2010. IPT är, bredvid KBT, den psykoterapeutiska behandling som erbjuds inom ramen för rehabiliteringsgarantin. Vi ser idag att efterfrågan på IPT-kompetens i Sverige är stor.

I IPT kopplas patientens mående till interpersonella problem i patientens liv. Efter bedömningsfas väljer man det interpersonella fokusområde som utgör grundproblemet hos patienten. Genom att titta på styrkor och svagheter i individens nätverk stöttar man personen att relatera till sina närstående på ett mer adaptivt sätt. IPT tränar patienten att kommunicera sina behov och göra sig förstådd gentemot viktiga personer i hans eller hennes liv. När relationerna förbättras, minskar symtomen.

Socialstyrelsen har godkänt metoden för behandling av depressionsbehandling och Region Skåne erbjuder IPT inom det sk. Fria Häslovalet, Skåne, Vårdval Psykoterapi.

IPT behandlare erbjuds en veckas utbildning på Teneriffa våren 2015.