Kort väntetid för stöd & råd hos Familjeterapeuterna Syd

Relationsproblem? Orolig för barnen eller andra anhöriga? Behöver du stöd kring beslut i livet? Familjeterapeuterna Syd erbjuder inte bara renodlad terapi. Här finns även tjänsten ”stöd & råd” där klienter kan få - som det låter- stödjande och rådgivande samtal som rör psykisk ohälsa hos klienten själv eller en närstående. Väntetiden är kort och samtalen kan ske via samtal på mottagning, telefon, chatt eller videosamtal. I stolen mittemot eller i andra änden av telefonen kan du få prata med beteendevetaren Joanna Knuhtsen.

Hej Joanna, vad innebär tjänsten stöd & råd?

- I dessa samtal får klienten stöd och råd i frågor som rör hens psykiska hälsa. Även närstående till någon som mår dåligt kan söka stöd. Klienten kan få hjälp med olika delar av sitt liv. Skillnaden jämfört med terapi är att vi inte lägger så mycket fokus på själva diagnosen, att vi ska bota ångest eller depression, det är inte en behandling på det sättet. Samtalen är just av mer stödjande och rådgivande karaktär. Men klienten får självklart hjälp för att komma vidare i behandling om han/hon behöver det. I samtalen arbetar jag och klienten utifrån det han/hon tar upp och försöker se helheten och delarna tillsammans. På så sätt benar vi ut vad det är som gör att klienten mår dåligt.

Vilka ämnen kan man exempelvis få stöd och råd kring?

- Det kan vara stressymptom, oro och ångest, relationsproblem på arbetet eller hemma eller oro för barnen och anhöriga. Det är en del som söker för sina relationsproblem. De har tankar kring eventuell separation eller har bestämt sig för att separera. Det kan handla om andra livsförändringar som exempelvis förlust av närstående. En del vill ha hjälp kring beslut i livet, som exempelvis ”ska jag vara kvar i mitt nuvarande arbete”. I stöd och råd tar vi inga beslut åt klienten utan vi lyfter upp ämnet/frågan och problematiserar det. Många klienter tycker det är en lättnad att faktiskt bara börja öppna upp sig.

När är terapi mer lämpligt?

- Om jag ser att klienten behöver en djupare form av samtal, mer behandlande. Om klienten visar tecken på depression eller behöver hjälp med ångesthantering, exempelvis. Klienten har kanske mycket i sin barndom som bäst kan bearbetas i terapi där han/hon får chans att bearbeta tankar och känslor djupare. Då hjälper jag klienten vidare och kan tillsammans med denne hitta en behandling som passar.

Vilka kan använda sig av tjänsten?

- Vi tar emot både individer och par. Familjer hänvisar vi till familjerådgivningen.

Vad kostar det?

- 45 minuter kostar 800 kr. Är man student är kostnaden kraftigt reducerat, då kostar 45 minuter 475 kr.

Hur många samtal kan man få?

- Det är helt upp till klienten hur många samtal han/hon vill ha. Det är väldigt varierande, men det brukar ligga på runt 1-6 samtal. Många har stödsamtal inför terapi, medan man står i vårdkö och vill snabbt komma till. Det är bra som förberedande inför terapi.

Hur lång är kön?

- Vi har många lediga tider. Klienten kan få träffa en rådgivare inom 2-3 dagar. Som det ser ut just nu är väntetiden max en vecka.

Har samtalen ett visst upplägg?

- Det första samtalet har en kartläggande karaktär. Varför har klienten kommit hit? Vad vill han/hon ta upp?

Kontakta Joanna Knuhtsen direkt: Joanna@familjeterapeuterna.com

Mottagningstelefon, telefontid kl 07.00-18.00 på vardagar: 040-78211