En inspirerande sagobok om att vara ledsen

Emil Arnells pappa mådde så dåligt att han till sist valde att ta sitt liv. Ända fram till slutet försäkrade pappan omgivningen om att han mådde okej. Nu har Emil skrivit en bok för att hjälpa oss att sätta ord på hur det är att må dåligt på insidan.

"Min pappa kunde inte prata om känslor", säger Emil Arnell. "När jag frågade hur han mådde sa han mest att allt var okej. Och det var det ju inte. Han mådde så dåligt att han till sist tog sitt liv."

Det var när Emil Arnells dotter började ställa frågor om sin farfar som Emil fick idén till boken.

"Jag hade svårt att förklara hur ledsen farfar varit och vad som hade hänt. Det var där jag fick idén till att skriva boken Min pappa superhjälten", säger Emil Arnell. "Det finns ju manualer för precis allt, så varför finns det inte en bok som hjälper oss att förklara hur det är att må dåligt? Barn behöver få veta att även vuxna blir ledsna och att det är helt normalt."

Boken riktar sig till föräldrar och lärare som vill prata med barn om hur viktigt det är att sätta ord på våra känslor. Den vill hjälpa till att förklara hur det är att må dåligt på insidan och att våga prata om psykisk ohälsa.

Boken har granskats av terapeuter och förskolepersonal.

Om författaren

Emil Arnells pappa tog sitt liv när Emils dotter var nyfödd. Nu är hans dröm att hjälpa människor som mår dåligt att sätta ord på sina känslor. Emil är bosatt i Karlstad och det här är hans första bok. Hans kusin Johanna Arnell har gjort illustrationerna.

Bilder och kontakt

För mer information och recensionsexemplar, kontakta förlagschef Helene Engström, 0708–12 91 81. Högupplösta bilder på boken och författaren, och även ett smakprov ur boken, finns på fantasifakta.se.

Om Fantasi & Fakta

Fantasi & Fakta är ett bokförlag som ger ut skönlitteratur och faktaböcker. Förlaget är ett imprint under Eget Förlag Sverige AB som grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett sextiotal böcker.