Kusinligan blev räddningen genom krisen

Kusinligan på sommarlov handlar om äventyren kring Karin Jakobssons fyra barnbarn. Boken blev också räddningen genom krisen som uppstod när maken Mats blev sparkad av en tjur och ingen trodde att han skulle återhämta sig.

Mats Jakobsson i småländska Odensvi minns ingenting av olyckan. Det är Karin som har varit hans minne sedan olyckan 2012 och hjälpt honom tillbaka till livet. Till vardags är Karin Jakobsson anställd i hemtjänsten i Gamleby, men hon har alltid drömt om att skriva.

"När olyckan inträffade undrade alla hur vi skulle ta oss igenom det här", säger Karin. "Men det räckte med att plocka fram fotoalbumen och titta på barnbarnen för att energin skulle komma tillbaka. Det var någonstans där jag kom på tanken att skriva en bok till dem för att visa vår otroliga tacksamhet. Att det faktiskt är de som har gjort att vi orkat med det här."

Boken handlar om de fyra barnbarnen i Göteborg och Halmstad och äventyren med mor- och farföräldrarna på landet. "Men de vet ingenting om det här", säger hon och skrattar.

Karin Jakobsson har tillsammans med illustratören Agneta Frisk tagit fram boken i hemlighet. Kusinligans föräldrar har vetat om den en stund, men bara ytligt. "Så det första jag ska göra när boken är färdig är att ta med mig en kartong och hälsa på barnbarnen. Där hoppas jag kunna besöka deras skolor och förskolor för att berätta om boken."

Bilder och recensionsexemplar

Högupplösta bilder på boken finns på fantasifakta.se.

Recensionsexemplar

Beställs direkt från Karin Jakobsson på 0703–31 33 35 eller karrum5759@gmail.com

Om förlaget

Fantasi & Fakta är ett bokförlag som ger ut både skönlitteratur och faktaböcker. Fantasi & Fakta är ett imprint under Eget Förlag Sverige AB som grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett trettiotal böcker.

Helene Engström, förläggare, 0708–12 91 81, helene.engstrom@egetforlag.se

• Litteratur