Ny ledarskapsbok: Räkna alltid med att bli granskad

Det finns ingen särskild utbildning för att bli politiker eller chef i offentlig förvaltning. Samtidigt ställer offentliga uppdrag krav på kunskaper i ledarskap, medierelationer, sammanträdesteknik och juridik.

Den nya boken Ledarskap i offentlighet ger en inblick i vad som väntar den som ska ta plats som chef eller styrelseledamot i offentlig verksamhet. Själva ledarskapet är såklart detsamma överallt men boken tar upp en hel del saker som inte är självklara att känna till, exempelvis kring offentlighetsprincipen.

"Som chef i offentlig förvaltning måste du veta att allt är transparent, till och med lönesättningen. Utgå alltid från att det du gör kommer granskas, oavsett om det är från internt håll eller från exempelvis journalister", säger en av de båda författarna, Karin Semberg, som under många år har jobbat på chefspositioner i flera kommuner.

Medförfattaren Jörgen Rundgren har å sin sida en bakgrund främst från politiken. Boken tar upp politikerns roller, både för den som ingår i en politisk majoritet och den som driver politik i opposition.

Om författarna

Karin Semberg har mer än 25 års erfarenhet från chefsbefattningar i olika kommuner, senast som kommundirektör i Tranås. Det här är hennes första bok. Jörgen Rundgren har en mer politisk bakgrund, bland annat som oppositionsråd och alliansledare i Norrköpings kommun under många år. Det här är hans fjärde bok.

Bilder och kontakt

För mer information och recensionsexemplar, kontakta förlagschef Helene Engström, 0708–12 91 81. Högupplösta bilder på boken och författarna, och även ett smakprov ur boken, finns på fantasifakta.se.

• författare
  • offentlig sektor
  • ny bok
  • ledarskap
  • bokförlag
  • norrköping
  • fantasi & fakta

Om Fantasi & Fakta

Fantasi & Fakta är ett bokförlag som ger ut skönlitteratur och faktaböcker. Förlaget är ett imprint under Eget Förlag Sverige AB som grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett sextiotal böcker.