​Snilleblixten som räddade Kolmården

Kolmården var under 1960-talet en av Sveriges svagaste kommuner. Utflyttningen var stor, företag försvann och framtidstron var borta. Mitt i allt detta fick Ulf Svensson sin snilleblixt: Varför inte bygga ett stort fritidsområde med en djurpark? Nu kommer boken som berättar historien om drömmen som blev verklighet.

– Jag ordnade ett scoutläger i Kolmården i början på 60-talet. En natt satt jag och pratade med den lokala prästen Moje Palmgren om kommunens problem med alla ungdomar som lämnade orten eftersom jobben hade försvunnit. Redan nästa dag träffade vi kommunfullmäktiges ordförande Erik Andersson och inom kort fick jag jobb som kommunkonsulent, säger Ulf Svensson.

Efter detta tog det inte lång tid innan han fick sin snilleblixt – att bygga ett fritidsområde med djurpark. Motivet hade alltså inte mycket med vilda djur att göra.

– Nej, hela idén var att rädda Kolmården från undergång, säger Ulf Svensson.

Genom djurparken fick samhället nytt liv. Parken blev ett mönsterexempel för djurparker i andra länder. Men hur gick det till att finansiera projektet? Och vilka drivkrafter låg bakom det hela egentligen? I den nya boken Svenssons svindlande affärer – Snilleblixten som räddade Kolmården beskrivs hur det gick till när Ulf Svensson lyckades realisera sin vision.

Historien om djurparken bjuder på dramatik som innovativa finansieringslösningar (som att sälja myror), äventyr i Alperna för att realisera linbanan, lansering av en högteknologisk mjölkgård för att visa människor hur en lantgård funkar och få isbjörnar på halsen utan att ha en anläggning för dem.

Bilder, recensionsexemplar och kontakt

Boken utkommer i slutet på december men ett digitalt recensionsexemplar kan beställas redan nu från  info@egetforlag.se. För mer information kontakta förläggare Helene Engström, 0708–12 91 81. Högupplösta bilder på boken och författarna, och även ett smakprov ur boken, finns på http://fantasifakta.se/bocker/svenssons-svindlande-affarer-kolmarden/.

Om författarna

Ulf Svensson grundade Kolmårdens djurpark 1965 och var dess vd till 1988. Per Frankelius är forskare vid Linköpings universitet med fokus på innovation i de gröna näringarna.

Om Fantasi & Fakta

Fantasi & Fakta är ett bokförlag som ger ut både skönlitteratur och faktaböcker. Förlaget är ett imprint under Eget Förlag Sverige AB som grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett trettiotal böcker.

• kolmården
  • bokförlag