Är boomen i vattenbruk på väg att avta?

Nya frågor uppstår om framtiden för fiskodlingar

Punto Varas, Chile/Rom, 6 oktober 2008 - Vattenbruket har nått ett viktigt vägskäl med de nya utmaningar som uppstått för sektorns förmåga att möta framtida efterfrågan på fisk. Småskaliga producenter i utvecklingsländer möter svårigheter att exportera sina produkter. De behöver nu stöd för att bli konkurrenskraftiga och för att nå globala marknader, enligt FAO.

Under 2006 konsumerade världen 110,4 miljoner ton fisk. Vattenbruket stod för 51,7 miljoner ton av denna konsumtion.

Men traditionellt fångstfiske har nått en platå. Vattenbruket måste bidra med ytterligare 28,8 miljoner ton per år till år 2030 - totalt 80,5 miljoner ton per år - enbart för att bibehålla den nuvarande nivån av konsumtion per invånare.

Men för att vattenbruket ska kunna leva upp till sin potential måste det kunna svara mot en rad nya utmaningar. Detta framhåller FAO i en rapport, som presenteras denna vecka för de länder som deltar i ett möte, anordnat av en underkommitté för vattenbruk, inom ramen för FAO:s fiskekommitté (COFI). Kommittén möts i Puerto Varas, Chile (6-10 oktober).

"Frågan kvarstår om vattenbrukssektorn kan växa tillräckligt snabbt för att möta den förväntade efterfrågan på fisk. Samtidigt måste konsumentskyddet säkerställas, en miljömässig integritet upprätthållas och ett socialt ansvarstagande uppnås," understryker rapporten.

Det finns redan tecken på att industrins snabba tillväxt under de senaste tre årtiondena håller på att avta. Vattenbruket stod för en årlig tillväxt om 11,8 procent från 1985 till 1995. Under nästföljande årtionde minskade den till 7,1 procent, och till 6,1 procent för perioden 2004 till 2006.

Foder - en flaskhals

Den mesta av den odlade fisk som konsumeras i utvecklingsvärlden, till exempel karp eller tilapia (abborrartade fiskar tillhörande ciklidfamiljen), är växt- eller allätare.

Men arter som lax eller räkor behöver annan fisk, antingen som mjöl eller olja, som foder. Dessa arter, som ofta odlas ofta i utvecklingsländer och exporteras till konsumenter i rikare länder, ger miljontals människor arbete och inkomster.

Under 2006 konsumerade vattenbruket 3,06 miljoner ton (56 procent) av världens totala fiskmjölsproduktion och 780000 ton av den totala fiskoljeproduktionen. Över 50 procent av sektorns förbrukning av fiskolja går till laxodlingar.

Produktionen av fiskmjöl och fiskolja har stagnerat det senaste årtiondet och inga stora produktionsökningar är att vänta, enligt FAO. Samtidigt tredubblades volymen av fiskmjöl och fiskolja i foder framställt för vattenbruk mellan 1996 och 2006. Detta åstadkoms efter att fjäderfäindustrin kraftigt minskat sitt beroende av fiskmjöl i foder för fjäderfän.

"Det är troligt att boskaps- och fjäderfäsektorerna kommer att fortsätta minska sitt användande av fiskmjöl i fodret. Detta bådar gott för det foderbaserade vattenbrukets framtid," noterar Rohana Subasinghe, FAO-expert på fiskodling och sekreterare för underkommittén till COFI. "Men mer och mer framställt foder används för icke-filtrerad utfordring av allätande fisk som till exempel karp. Därför ökar behovet av fiskmjöl, och vi måste förbättra effektiviteten i användandet av foder. Vi måste även göra stora framsteg när det gäller att utveckla alternativa proteintillskott," framhåller han.

Småskaliga producenter i riskzonen

Småskaliga vattenbruksproducenter drar nytta av den internationella fiskhandeln som årligen uppgår till 79 miljarder amerikanska dollar. Men detta innebär också många utmaningar.

Och FAO noterar nu att det totala antalet fiskodlingar minskar för vissa sorter och vissa länder. Samtidigt ökar storleken hos enskilda odlingar, vilket visar att fiskodling koncentreras till färre ägare.

"Dessa tendenser måste motverkas, exempelvis genom att etablera innovativa producentnätverk. På så sätt skulle små producenter kunna gå samman, förbättra sitt arbete, få tillgång till marknader och bibehålla konkurrenskraften gentemot större producenter," framhåller Subasinghe.

FAO:s rapport pekar även på andra stora utmaningar som hur fiskodling påverkar miljön, livsmedelssäkerheten, användandet av antibiotika och de följder som klimatförändringarna kan ha på vattenbruk.

Riktlinjer för certifiering är på gång

Ett sätt att hjälpa vattenbruket att minska sin miljöpåverkan och att se till att småskaliga producenter gynnas i största möjliga grad är att certifiera produkter. På så sätt kan köpare och konsumenter välja de varor som producerats på ett miljömässigt, hälsomässigt och socialt ansvarstagande sätt.

Detta grepp används mer och mer inom fångstfisket och vattenbruket, men är inte utan problem.

Utbredningen av sådana program gör att producenter måste kämpa för att uppfylla de olika krav som ställs av olika företag, länder eller organisationer. Dessa krav kan skilja sig betydligt från varandra.

Överflödet av olika system ökar också sannolikheten för att ihåliga och opålitliga certifieringar används bredvid de som är mer trovärdiga.

För att åtgärda dessa problem har FAO arbetat med nätverket för vattenbrukscentrum i Asien och Stillahavsområdet (NACA). Man har hållit konsultationer med olika certifieringsorgan, producentgrupper, centralenheter och konsumentorganisationer för att dra upp globala riktlinjer för hur certifieringssystem i vattenbruk bör etableras och användas.

Ett utkast till riktlinjer har sammanställts och kommer att lämnas in till COFI:s underkommitté denna vecka för diskussion och beslut.

Riktlinjerna kommer inte att fungera som certifieringsstandarder i sig själva. Snarare kommer de att vara normer för att se till att de som certifierar odlad fisk eller skaldjur - oavsett om det är myndigheter, icke-statliga organisationer eller privata företag - gör det på samma sätt och enligt samma principer.

FAO har tidigare utvecklat liknande riktlinjer för certifiering av fiskprodukter som fångas i havet eller i insjöar.

FAO's report on the challenges facing aquaculture

All documents from the COFI Subcommittee meeting

FAO's Fisheries and Aquaculture Department

Vattenbruk - odlad fisk för att möta en ökad efterfrågan