Fotbollsspelare i kamp mot hungern

FAO och europeiska proffsklubbar spelar mot hunger den 20 till 22 mars

Rom, 11 mars 2009 - Över 200 fotbollsklubbar, 150 arenor och miljontals fans i hela Europa kommer att delta i en fotbollshelg den 20 till 22 mars. Syftet är att skapa medvetenhet om nödvändigheten av att bekämpa hunger och fattigdom, vilka båda förvärras av den pågående ekonomiska krisen. Intäkterna från fotbollshelgen kommer att bidra till mikroprojekt runt om i världen.

Helgen är en del av kampanjen "professionella fotbollsspelare mot hunger" ("Professional Football against Hunger") som drogs igång den 15 oktober 2008 av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, och de europeiska professionella fotbollsligorna i samband med Världshungerdagen på FAO:s högkvarter i Rom.

De europeiska professionella fotbollsligorna, EPFL, består av 28 europeiska ligor med över 900 professionella fotbollsklubbar runt om i Europa.

Allt fler människor hungriga

Syftet med kampanjen "Professionella fotbollsspelare mot hunger" är att skapa medvetenhet om situationen för de 963 miljoner människor som lider av hunger och kronisk undernäring.

Intäkterna från kampanjen går till finansieringen av FAO:s TeleFood-mikroprojekt som utformas för att ge omedelbara och hållbara lösningar för familjers och samhällens förmåga att producera sin egen mat.

Tidigare i år har en delegation med spelare och ledare från lag från Italien, Tyskland, Spanien och Portugal besökt mikroprojekt i Egypten, som en del av FAO:s och EPFL:s globala kampanj "Professionella fotbollsspelare mot hunger".

Mikroprojekten, som får upp till 7000 euro var i bidrag, finansierar sådant som fiskeutrustning, utsäde och jordbruksverktyg. Projektens utformning varierar mycket, från att hjälpa familjer med grisuppfödning i Venezuela och skolträdgårdar i Cape Verde och Mauretanien, eller ge skolluncher i Uganda och undervisa barn hur man odlar mat, till fiskodling i ett samhälle med spetälska i Indien.

I fotbollshelgen mot hunger kommer stormatcher från italienska Lega Calcio och Pro Lega, tyska bundesligan, engelska Premier League, spanska ligan, portugisiska ligan, holländska Eredivisie, skottska Premier League, bulgariska ligan och walesiska Premier League att spelas. I Portugal ingår Carlsberg Cup-finalen bland huvudmatcherna i FAOs och EFPLs kampanj.

FAO/EPFL Professional football against hunger campaign

FAO's TeleFood anti-hunger micro-projects

Nationella ligor som deltar i FAOs och EFPLs kampanj:

• Österreichische Fußball Bundesliga (Österike)
  • Vyscha Liga (Bulgarien)
  • DFL Deutsche Fußball Liga GmbH (Tyskland)
  • Eredivise (Holland)
  • Lega Italiana Calcio Professinistico (Italien)
  • Lega Nazionale Professionisti (Italien)
  • Liga Portuguesa de Futebol Professional (Portugal)
  • Scottish Premier League (Skottland)
  • Liga Nacional de Futbol Profesional (Spanien)