Ny fond för jordbruk och tryggad livsmedelsförsörjning

Ökade investeringar i jordbruket krävs för att minska hunger och fattigdom.

Ska infria G8-mötets löften från L’Aquila 2009

FAO välkomnar lanseringen av en ny fond, det Globala jordbruks- och livsmedelsförsörjningsprogrammet (GAFSP). Fonden förvaltas av Världsbanken och finansieras av ett flertal givare. Fonden syftar till att förbättra livsmedelsförsörjningen och inkomstmöjligheter i långinkomstländer genom stöd till jordbruk.

”Fonden kommer att spela en viktig roll för att löften från L’Aquila ska förverkligas och organisationen ser fram emot ett samarbete med dess utvecklingspartners för att få den verksam så snabbt som möjligt”, säger FAO:s biträdande generaldirektör Jim Butler.

Den nya fonden finansierar nationella och regionala jordbruks- och livsmedelsförsörjningsplaner för att möta behoven som idag är underfinansierade och för att rikta biståndet bättre i kampen mot hunger och fattigdom.

Fondens grundare Kanada, Sydkorea, Spanien, USA och Bill och Melinda Gates stiftelse har donerat 880 miljoner dollar inför lanseringen.

Nationella lösningar

”Att GAFSP fokuserar på nationella initiativ och erbjuder tekniskt bistånd, passar väl in i FAO:s strategi”, tillägger Butler.

FAO stödjer redan det förberedande arbetet av ett antal nationella investeringsstrategier och planerar ett samarbete med GAFSP, särskilt inom ramen för det omfattande Afrikanska jordbruksutvecklingsprogrammet (CAADP).

”Först och främst måste nationalstaterna ta sitt ansvar för att tillgodose de grundläggande behoven hos sin befolkning. Detta kräver politisk vilja och ekonomiska åtaganden, lämpliga strategier och program, skapa ett klimat för rättvis internationell handel och bistånd samt stöd till regionala initiativ”, fortsätter Butler.

Den nya fonden omfattar både en offentlig och privat finansiering, vilka förmedlar bidrag, lån och kapitalinvesteringar som syftar till att öka produktiviteten inom jordbruket, öka jordbrukares tillgång till marknader, minska risk och sårbarhet, förbättra försörjningsmöjligheterna för den del av landsbygdsbefolkningen som livnär sig på jordbruk samt ge tekniskts stöd och utveckling.

1 miljard hungrande

Den senaste tidens mat- och finanskris har lett till att antalet hungrande människor i världen nu ligger på historiskt höga nivåer. Över 1 miljard människor uppskattas lida av kronisk undernäring enligt FAO:s rapport "The State of World Food Insecurity”, som gavs ut 2009.

Det krävs stora investeringsökningar i jordbrukssektorn för att hungern ska kunna utrotas. FAO uppskattar att investeringar i jordbruket måste öka med 50 procent för att möta den ökande efterfrågan på livsmedel till år 2050.

”Hållbart jordbruk har visat sig kunna driva den ekonomiska tillväxten och skapa möjligheter för småbrukare att trygga livsmedelsförsörjningen och öka näringsintaget. Tillväxt inom jordbruket bidrar även till att minska fattigdomen på landsbygden, jämfört med tillväxt i andra sektorer”, säger Butler.

”Dessutom ger ökad livsmedelsproduktion nationell självständighet vilket bidrar till att länderna successivt kan minska biståndsberoendet”, avslutar Butler.

Värd vid lanseringen av fonden var USA:s finansminister Timothy Geithner, på mötet deltog bland annat andra ministrar från utvecklingsländer, Bill Gates, Världsbankens ordförande Robert Zoellick. Företrädare för ett antal multilaterala institutioner, frivilligorganisationer och medlemmar från den amerikanska kongressen var också närvarande.

FAO:s avdelning för tekniskt samarbete