Saudiarabien finansierar världstoppmöte i november för att diskutera hur världshungern ska kunna utrotas

30 juli 2009, Rom - FAO meddelar i dag att Saudiarabien har beslutat att stå för kostnaderna, som uppskattas till 2,5 miljoner dollar, för det kommande världstoppmötet om tryggad tillgång till mat (FAO World Food Security Summit) som kommer att hållas vid FAO:s högkvarter i Rom den 16-18 november 2009.

Toppmötet har initierades av FAO med avsikt att vända den nedåtgående trenden för investeringarna i jordbruket. Målet är att uppnå 1980 års nivå där 17 procent av det officiella utvecklingsbiståndet gick till jordbruk. Stats- och regeringschefer från medlemsländerna i FAO och FN förväntas delta i toppmötet. Syftet med mötet är skapa förutsättningar för att hungern, som nu drabbar en miljard människor, utrotas och att livsmedelsproduktionen fördubblas till 2050 när världsbefolkningen förväntas uppgå till nio miljarder.

"Jag är mycket tacksam gentemot kung Abdullah för hans generösa erbjudande att finansiera detta viktiga möte", säger FAO:s generaldirektör Jacques Diouf. "Det finns mer än en miljard hungrande människor i världen i dag och Saudiarabien fortsätter att stå i det främsta ledet i kampen mot hunger och fattigdom."

Erbjudandet gjordes med anledning av Diouf besök i Saudiarabien den 17-20 juli. I Jeddah träffade Diouf också Jordbruksminister Fahd Bin Abdulrahman Bin Sulaiman Balghunaim, Dr. Ahmed Mohamed Ali Al Madani och Birama Boubacar Sidibé, ordförande respektive vice ordförande i Islamiska utvecklingsbanken.

• hållbar utveckling
  • tryggad tillgång till mat
  • världstoppmöte om tryggad tillgång till mat
  • saudarabien