LOOK TWICE. Färgfabriken Norr. Öppning 3-4 oktober

LOOK TWICE, Färgfabriken Norr, Östersund

Utställningsperiod: 3 okt- 31 jan

LOOK TWICE är en grupputställning med unga konstnärer med skilda uttryckssätt såsom film, installationer, ljud, radio, musik och dockteater. På 400kvm samsas godstågsritande järnvägsarbetare, mullrande tält, tunnel-utforskande båtfärder, vattenfärger, träspillsgolv, fotostatkopierade zines, gungande berlinbor, bortadopterade krukväxter, övergivna tjock-TVs och andra säregna företeelser!

LOOK TWICE handlar om förmågan att "göra mycket av litet", utnyttja material som finns till hands och om att låta saker vara vilda och ömtåliga på samma gång.

LOOK TWICE vill uppmuntra sina besökare till att betrakta sin egen omgivning och upptäcka nya saker genom att titta en extra gång.

LÖRDAG 3/10: Vernissage kl 16.00- 23.00.

Performance/dockteater av och med Brunette Bros (till och från mellan kl 16 och 19).

Konserter från kl 19.00 med:

Frida Selander (Umeå)

Mag (Göteborg)

Komas Mida (Östersund)

Anaugh Conda (Östersund)

SÖNDAG 4/10: Utställningen är öppen 12.00-16.00. Dessutom: Akustisk musik + Filmvisning + Föredrag!

Kl 13.00 Kolonivägens Kapell (Östersund) spelar blues i utställningen.

kl 14.00 Filmvisning: "Who is Bozo Texino?" av Bill Daniel som är på plats och introducerar sin film. En fascinerande resa och ett äventyr, om jakten på den mytomspunne godstågstecknaren Bozo Texino, filmad i svart/vitt på super8 och 16mm.

kl 15.00-16.00 (ca) Bill Daniel föreläser om hur det kom sig att han började intressera sig för godstågskulturen i USA och upptog sökandet efter de legendariska tecknarna, tillika järnvägsarbetarna, vars signaturer synts på godstågen i över 80 år. Han berättar också om sin bakgrund i 80-talets punkscen i Texas och om sina erfarenheter av alternativa distributions-kanaler för att nå ut med sin konst.

Medverkande i utställningen LOOK TWICE:

Adams (SE) "Holes, Huts & Hidings"; om gömda rum i stadsmiljön.

Arnar Ásgeirsson (IS), teckningar/screentryck.

Bill Daniel (US), dokumentärfilmare och fotograf.

Brunette Bros. (DK+ES), performance & dockteater i en ombyggd fotoautomat.

Jesper Norda (SE), "Radio for Beginners", ett radioprogram om ljudkonst.

Mads Westrup (DK), teckningar och handtryckta affischer.

Matthias Wermke & Mischa Leinkauf (DE), videoinstallation, en gunga uppmonterad på hög höjd i Berlin nattetid.

Mudlevel (SE), videoinstallation, poetiska och politiska kortfilmer.

New Beginings (SE) piratradiostation.

Vintage Plant (SE) en adoptionsbyrå för krukväxter. Bli en del av Vintage Plant Shops krukväxt-nätverk! Donera ett skott eller en planta direkt i utställningen och dela med dig av dess historia.

Vinyl Terror & Horror (DK), Camilla Tygstrup Sørensen och Greta Dahl Christensen, noise-installation i tält.

LOOK TWICE innefattar även ett workshop-program, konserter, öppna föreläsningar, en filmvisningsserie samt ett rullande bibliotek. För program se hemsidan www.fargfabriken.se under hösten och vintern 2009/2010. Utställningen pågår till 31 januari.

Färgfabriken Norr är ett projekt som drivs av Jämtlands Läns Landsting tillsammans med stiftelsen Färgfabriken.

För mera info, maila: looktwice@fargfabriken eller kolla: www.fargfabriken.se eller ring: Lina Josefina Lindqvist och Marten Damgaard / 070-547 28 53

Karin Englund

Presskontakt Projektledare och biträdande chef +46 736 84 27 23