Seminarium: Jobb, kreativitet, inkubatorer, integration och möten

Seminarium: Jobb, kreativitet, inkubatorer, integration och möten

"Lövholmen- den nya svenska modellen" är en utställning och diskussionsplattform för framtidens urbana möjligheter. Från Lövholmen i Stockholm mot den globala urbana verkligheten. Seminarium: Jobb, kreativitet, inkubatorer, integration och möten Tors 20 september Kl 16.00-18.00 Fri entré, ingen föranmälan krävs. När ett område planeras är det lätt att stirra sig blind på hur hus och vägar ska se ut. Men en stad är också de människor som befolkar den, och de aktiviteter som äger rum i den. Hur kan vi lägga grunden till en kreativ stadsdel, en plats där både väntade och oväntade möten äger rum? Där givande socialt och ekonomiskt utbyte mellan människor sker? Hur skapar vi förutsättningar för att stora och små företag ska kunna verka här? För vilka ska vi bygga bostäder och kontor? Är det möjligt att skapa en ”blandad” stadsdel där olika grupper känner sig välkomna? Vilken typ av stad vill vi egentligen bo och arbeta i och vilka värderingar bygger den på? Och framför allt: hur bygger vi en stadsdel som hela tiden kan förändras och utvecklas i takt med dem som lever där? Talare: Niklas Ekdal, Ledarskribent Dagens Nyheter Maja Brisvall, Global Utmaning Madeleine Sjöstedt, Kulturborgarråd Stockholm Amra Heco, Miljonkulturell ungdom Katarina Graffman, Trendethography Carin Jämtin, Oppositionsborgarråd Plats: Färgfabriken Lövholmsbrinken 1 117 43 Stockholm T-bana: Liljeholmen Tvärbana: Trekanten Mer information: www.fargfabriken.se Blogg: www.fargfabriken.se/lovholmen Kontakt: karin.englund@fargfabriken.se, tel: 08 645 07 07