Välkommen på pressvisning av vårens första stora utställning på Färgfabriken

Lördag den 18 februari kl. 20.30 Färgfabriken obs! bifogade bilder visar endast installationsprocessen Pressrelease mottagning, ett sätt att överbrygga döden och skapa förutsättningar för ett mirakel Det enda vi vet i våra liv är att vi ska dö. Vi vet inte hur det ska gestalta sej innan, och vi vet inte hur det kommer att gestalta sej efter. Årets första stora utställning på Färgfabriken är det musikdramatiska verket mottagning av Guds söner, bestående av konstnärerna Leif Elggren och Kent Tankred. Färgfabrikens stora sal kommer att uppfyllas av en installation som består av 32 högtalarlådor täckta av järnplåtar på 2 x 1,3 meter som vibrerar och fyller rummet med ljud och ackompanjerar fem projektioner. Plåtarna interagerar med varandra och bildar en slags kör med 32 olika stämmor. Under sju olika kvällar, i installationen, kommer dessutom olika gästartister att medverka och genomföra föreställningar tillsammans med konstnärerna. En gemensam referenspunkt för de agerande i verket mottagning är 1700-talsmystikern och vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs bok Himmel och Helvete, ett verk som rör sej i det svåraste och i det mest obegripliga i vår mänskliga natur: livet efter detta. Swedenborgs lära har i århundraden gett upphov till nya religiösa samfund och fängslat många människor världen över. Han har länge varit en följeslagare för Guds söner i deras undersökningar av det mirakulösa i livet och döden. Mottagning vill skapa förutsättningar för mirakel. Det är konstnärernas försök att överbrygga det enda vi egentligen säkert vet i livet - döden - genom att konstruera en mötesplats för både levande och döda, för alla som är eller har varit aktörer i pjäsen vi kallar Det Jordiska Livet. Konstnärsduon Guds söner har funnits sedan 1985 och består av Leif Elggren och Kent Tankred. Deras arbete rör sig i gränslandet mellan performance, installation och musik i en undersökande och utvidgande attityd, ofta i samarbete med andra konstnärer och artister. Guds söner rör sig fritt mellan genrerna och konstarterna utan att ta hänsyn till några gränser. Tillsammans har de gett ut ett flertal musikpublikationer och videos och driver skivbolaget Firework Edition Records. Deras olika performance har framförts i många skiljda miljöer i Sverige och utomlands. Mottagning är en del av festivalen Place and Space av Stockholm New Music. Vernissage 18 februari, 2006, 12-01 med uruppförande av föreställningen kl 21.00, fri entré. Utställningen är öppen Tors – sön 12-18, 18 feb – 5 mars. Föreställningar kl 17.00: 19, 24, 25, 26 feb. samt 4 och 5 mars. Inträde 100:- Daniel Daboczy, curator FÄRGFABRIKEN Center for contemporary art & architecture +46 - 8 645 07 07 +46 - 736 26 99 85 (mobile) www.fargfabriken.se