Högskolan Väst i Trollhättan.

Så fick 6500 kvadratmeter fasad på Högskolan Väst ett lyft

Johns Bygg & Fasader och Peab uppgraderar Högskolan i Västs fasader tillsammans med Kraftstaden/Trollhättan. Sammanlagt mäter den renoverade ytan en area på 6500 kvadratmeter. Fasaderna får en tvåstegstätad konstruktion vilket säkrar deras långsiktiga funktionalitet.

– Vi har kunnat hålla vår tidsplan utifrån effektivitet och god kommunikation. Vår samlade kompetens har lett till bra lösningar och snart ett gott slutresultat, säger Peter Westerberg, projektansvarig Peab.

Högskolan i Väst i Trollhättan, vars tidigare fasader var från 2007-2008, får ny, förbättrad konstruktion. Fastighetsägaren Kraftstaden/Trollhättan gav Peab i uppdrag att uppgradera fasaderna, som i sin tur valde att anlita Johns Bygg & Fasad, en del av Fasadgruppen, för att utföra renoveringen.

– Vi har anlitat Johns Bygg tidigare och de har alltid gjort ett bra jobb till ett bra pris. Så när det var dags att göra denna renovering valde vi att arbeta med dem igen, säger Peter Westerberg.

Effektiv tidsplan
Arbetet, som började i augusti 2018, beräknas vara klart i slutet av augusti 2019. Den tidigare enstegstätnaden byts ut mot tvåstegstätnad, för att släppa in luft och förhindra mögel. På hela fastigheten är det omkring 6500 kvadratmeter fasad som renoveras med ny isolering och puts. 4700 kvadratmeter av detta är puts som uppgraderats av Johns Bygg & Fasad. Renoveringen har gjorts i två etapper, där andra etappen drog igång i mitten av april.

– Allt har flutit på väldigt bra och vi ligger perfekt i tidsplanen, och har till och med lyckats tighta till planen lite till nästa etapp. Det har varit ett effektivt arbete och tidsplanen vi har är väldigt produktionsvänlig. När en del är klar flyter jobbet på till nästa del utan att hantverkarna behöver stå och vänta i en vecka, säger Peter Westerberg.

Förtroende för varandra
En stor anledning till att Peab valde att arbeta med Johns Bygg & Fasad är att de litar på varandra. En extern besiktningsman, som gjort förbesiktningar på fastigheten, är precis som Peab mycket nöjd med resultatet. Renoveringen har klarat sig med ovanligt få anmärkningar. De småsaker som påpekats har alla åtgärdats i samråd mellan Peab och Johns Bygg & Fasad. Peter Westerberg talar varmt om ett gott samarbete där företagen delar samma värderingar och om duktiga personer på plats som gör jobbet.

– Johns Bygg & Fasad är öppna och ärliga och vi har byggt upp en bra relation tillsammans, så vi litar på dem och behöver inte gå in på varje detalj med förstoringsglas. När det kommer en utmaning åker vi ut med en samlad kompetens för att hitta en lösning tillsammans, avslutar Peter Westerberg.

Kund: Peab för Högskolan i Väst, Trollhättan

Uppdrag: Montage av vindduk, isolering och Sto ventec på befintlig fastighet.

Slutfört: Etapp 1 slutförd oktober/november 2018, etapp 2 beräknas klar augusti/september 2019.