Fastighetsägarna Service lanserar en boendeapp

Fastighetsägarna Service lanserar en boendeapp

I höst lanserar Fastighetsägarna Service en boendeapp som ska göra vardagen enklare för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och boende. I appen kommer boende kunna betala sin avgift eller hyra, få information från styrelsen eller hyresvärden och beställa boendetjänster.

– Att erbjuda en digital boendetjänst ligger helt i linje med att vi vill förenkla och skapa framtidens fastighetsägande. Sedan tidigare har vi en kundportal där fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får en helhetsbild över fastigheten och förvaltningen. Med boendeappen tar vi ytterligare ett kliv mot att digitalisera fastighetsbranschen, säger Stefan Younes som är vd på Fastighetsägarna Service.

Boendeappen är resultatet av ett samarbete med Avy, som erbjuder en digital plattform med fokus på digital avisering och förvaltningsnära tjänster. Hela 92 procent av Sveriges befolkning har idag en smartphone, och de flesta använder den dagligen till att kommunicera, betala och beställa tjänster. Tillsammans med Avy kan Fastighetsägarna Service nu erbjuda samma funktioner kopplade till boendet.

– En av de viktigaste uppgifterna som en fastighetsägare eller bostadsrättsföreningsstyrelse har är att hantera aviseringar och betalningar. I appen får den boende en överblick över sina avgifts- eller hyresavier och möjlighet att betala dem med ett enkelt klick. På så sätt slipper vi pappersavier och gör en insats för miljön, tillägger Stefan Younes.

I boendeappen kan hyresvärden eller styrelsen också skicka meddelanden till de boende istället för att sätta upp papperslappar i trapphuset. Dessutom kan boende göra felanmälningar via appen och beställa olika typer av boendetjänster, till exempel städhjälp eller installation av digitalt lås eller tvättmaskin.

Under sommaren kör Fastighetsägarna Service en pilot på 1 000 lägenheter för att kunna finjustera erbjudandet och anpassa samarbetet till den större utrullning som är planerad till hösten. Målet är att majoriteten av de 35 000 boende som Fastighetsägarnas Service hanterar ekonomisk förvaltning åt använder appen i slutet av 2021.