Fastighetsägarna Service släpper årsredovisning för 2020

Fastighetsägarna Service släpper årsredovisning för 2020

Trots ett utmanande år med en pandemi som präglat tillvaron lägger Fastighetsägarna Service ett rekordår bakom sig. Med hjälp av tydlig målstyrning slogs rekord i både tillväxt, försäljningsvolym av nya avtal och kundnöjdhet – en framgångssaga som stavas challengerkultur.

Challengerkultur – en framgångsfaktor

2020 var ett märkligt år för alla, och när pandemin bröt ut i mars behövde bolaget snabbt ställa om till hemarbete och digitala samarbeten. Men eftersom bolagets fokus låg på mål och resultat snarare än fysisk närvaro på ett kontor blev övergången relativt enkel. Arbetet med att skapa förutsättningar för en challengerkultur gav frukt – medarbetarna tog egna initiativ samtidigt som ledarna fokuserade på att inkludera, sätta mål och bygga tillit. Det gjorde att bolaget stod rustat när det var dags att gå mot en framtid med nya perspektiv på det normala.

Rekord på flera områden

Bolagets kunder visade att även de kunde ställa om snabbt, och digitala anbudspresentationer blev det normala under andra halvan av året. Fastighetsägarna Service lyckades vinna flera uppdrag för totalförvaltning, däribland Stockholms största bostadsrättsförening Brf Kungsklippan.

Försäljningsvolymen av nya årsavtal slog rekord och ökade med 40 procent från föregående år, medan nettotillväxten för avtalsvolym ökade än mer och hamnade på 79 procent.

Bolaget slog även rekord i total tillväxt, som hamnade på 10 procent, samtidigt som bolaget levererade det högsta rörelseresultatet någonsin.

36 procent av bolagets förvaltningskunder är ambassadörer

Bolagets satsning på hållbar tillväxt, som innebär att den aldrig får ske på bekostnad av kundnöjdheten eller medarbetarnas engagemang, gav resultat. Även när bolaget växte, ökade kundnöjdheten ordentligt. Under 2020 var hela 36 procent av bolagets förvaltningskunder ambassadörer, vilket innebär att de ger bolagets tjänsteleverans 9 eller 10 på skalan 1 till 10. Det ger Fastighetsägarna Service ett cNPS (Costumer Net Promoter Score) på 13 bland samtliga kundsegment och 40 bland de största kunderna, vilket kan jämföras med benchmark för fastighetsbranschen som ligger på -7.

Digitala tjänster ökar tillgängligheten och servicegraden

Medarbetarnas engagemang och kunskap har varit avgörande för framgångarna under 2020, men för att öka tillgängligheten och servicegraden har bolaget fortsatt att satsa på smidiga digitala lösningar. Under 2020 lanserade bolaget en helt ny boendeapp och ett nytt ärendehanteringssystem som kan effektivisera och knyta samman leveransen. Det visar att Fastighetsägarna Service är på god väg att förenkla och skapa framtidens fastighetsägande.

Anna Birgersson

Chef Marknad, Hållbarhet & HR, Fastighetsägarna Service Stockholm AB 070-863 05 40