​Succé för säljstarten av klimatsmarta hus på Brunnshög

I veckan innan påsk säljstartades Solbjer Bostads AB sitt projekt Soluppgången i Lund. Projektet består av 8 klimatsmarta radhus i varierande storlekar. Prisbild 5 995 000 kr – 7 295 000 kr. Husen står klara för inflyttning hösten 2020.

Bakom Solbjer Bostads AB står tre personer med mångårig erfarenhet av byggbranschen. Karin Adalberth är teknisk doktor inom byggnadsfysik och har 20 års erfarenhet från bygg- och fastighetsbranschen. Hans Utter är projektledare och har mer än 20 års erfarenhet av bostadsutveckling från såväl JM som NCC Boende. Oskar Ryberg är bygg- och projektledare med mer än 20 års erfarenhet inom såväl stora som små byggprojekt.

Om projektet säger man att:

”-Vi bygger plusenergihus med god arkitektur och klimatsmarta lösningar. Kvalité skall genomsyra hela bostaden i allt från tekniska installationer till inredningsdetaljer."

Husen består av plusenergihus i 2 alternativt 3-plan, 128 – 172 kvm. Husen värms bland annat upp via solceller och med ultralåg fjärrvärme. Vilket innebär att spillvärme från Marx IV återanvänds för att värma husen. Detta tillsammans gör att driftkostnaderna blir väldigt låga.

Till försäljningen har Solbjer Bostads AB anlitat Fastighetsbyrån i Lund. Ansvarig mäklare är Andreas Hansen och han är glad över lanseringen av projektet.

”- Vi vet om att miljö är en viktig fråga för köparna i Lund och detta visar både på medvetenhet och engagemang. Av de 8 radhusen är nu 4 sålda i anslutning till säljstarten.”

Projektet ligger i södra Brunnshög, med utsikt över Gryningsparken. Ett område som fort utvecklas.

”- Våra köpare arbetar i närområdet och ser en fördel med läget. När spårvagnen börjar gå blir kommunikationerna till de centrala delarna av Lund svårslagna, likväl som kommunikationen med resten av Europa och världen med för den delen.”

• brunnshög
  • solbjer bostad