​FMF vill utbilda fler mäklare med bredare kursutbud

​FMF vill utbilda fler mäklare med bredare kursutbud

Som en del i det fördjupade samarbetet med utbildningsföretaget FEI breddar FMF nu sitt kursutbud och blandar webbinarier med fysiska kurser. Ambitionen är att det diversifierade utbudet och den ökade tillgängligheten ska locka fler medlemmar att vidareutbilda sig.

– Idag finns det många mäklare i Sverige och därför är det viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterad för att bibehålla kundernas förtroende, säger Jenny Stenberg, vd FMF.

Under 2020 fördjupar Fastighetsmäklarförbundet (FMF) sitt samarbete med Företagsekonomiska Institutet (FEI). I vår kan FMF:s medlemmar ta del av ett bredare kursutbud där traditionella juridikkurser blandas med mer moderna ämnen som exempelvis konflikthantering och marknadsföring i sociala medier. Till skillnad från tidigare kommer kurserna inte bara att erbjudas i Stockholm, utan även i Göteborg. För de som inte vill eller kan närvara kommer FMF:s medlemmar även att kunna delta från distans via tjänsten FEI FLEX. Utöver de fysiska kurstillfällena kommer ett antal föreläsningar att erbjudas i form av webbinarier.

– Det här är ett sätt att komma närmare våra medlemmar som inte bor i Stockholm och ge fler chansen att vidareutbilda sig. Genom att blanda upp tyngre juridiska ämnen med soft skills som kommunikation vill vi ge deltagarna verktyg för att bli framgångsrika i branschen som den ser ut idag, säger Jenny Stenberg.

Stort intresse

Tanken är att det bredare kursutbudet ska locka en yngre publik som tidigare inte engagerat sig i utbildningarna. Alla föreläsningar är kostnadsfria för FMF:s medlemmar och går att anmäla sig till på förbundets hemsida. Årets första kurstillfälle, som hölls i samarbete med Skatteverket, var välbesökt och förhoppningen är att det höga deltagarantalet kommer att fortsätta under våren.

– Vi tror och hoppas att intresset ska hålla i sig. Som fastighetsmäklare är det viktigt att hålla dig uppdaterad så att du ständigt kan bibehålla den höga kunskapsnivå som kunderna förväntar sig av dig, oavsett om du är nyutbildad eller etablerad, avslutar Jenny Stenberg.

Läs mer om FMF:s kursutbud och anmäl dig här.

Kategorier

Fastighetsmäklarförbundet FMF är en politiskt obunden branschorganisation med drygt 1 000 medlemmar. Våra kärnområden är Service, Ekonomi, Kvalitet och Opinion.

Fastighetsmäklarförbundet bildades för 60 år sedan som ett förbund som samlade ihop mindre mäklarföretagen runt om i landet. De senaste åren har förbundet genomgått stora förändringar. FMF påbörjade sin förändringsresa år 2012 och då lade vi grunden för det nya och moderna förbundet.

Vi arbetar ständigt för att anpassa oss efter samhällets olika krav. Vi har en entreprenörsanda och jobbar efter korta beslutsvägar

Jenny Stenberg

Fastighetsmäklarförbundet FMF är en bransch- och medlemsorganisation som bildades 1957 och fick sitt nuvarande namn 1993. De ca 1000 medlemmarna finns över hela landet mellan Ystad och Haparanda. Grundtanken med förbundet är att ge medlemmarna allt det stöd som krävs för att dessa ska få en stor kompetens och yrkesskicklighet, att bevaka mäklarkårens intressen samt ge både medlemmarna och deras kunder en trygghet och seriositet i de förmedlingar som genomförs.