Fazer Ruistoast är Årets Finländska Livsmedel 2006

Vilken ny råvara är hälsosam, naturenlig, välsmakande, utan kalorier och kan användas på många olika sätt? Svaret är Fazer Rye FibreTM. En innovation som gett välsmakande och hälsosamma Fazer Ruistoast utmärkelsen årets Finländska Livsmedel 2006! Fazer Ruistoast är det första bröd som innehåller den nya innovationen Fazer Rye FibreTM. Rågfibern är Fazer Bageris unika uppfinning och består av ett naturligt fiberkoncentrat som produceras genom modern malningsteknik. Fazer Rye Fibre™ mals i Fazers egen kvarn med traditionella metoder som utnyttjas på ett helt nytt sätt. Rågfiberkoncentratet innehåller alla de ämnen i rågkornet som vetenskapligt bevisats vara hälsosamma: fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Fiber är viktigt för kroppen och finns framför allt i bröd. Även ljust bröd innehåller fiber, men genom en tillsats av Fazer Rye Fibre™ kan det ljusa brödets fiberinnehåll till och med tredubblas – och rågens goda smak framhävs. Smak och hälsa det viktigaste i brödet Den som äter bröd förväntar sig att det smakar gott och är hälsosamt. ”För den som tycker om toast och annat ljust bröd, men vill ha ett mörkare och grövre alternativ är Fazer Ruistoast ett utmärkt val. Den här till smaken milda toast med rågfiber har varit mycket populär bland barnfamiljerna”, berättar Fazer Bageris marknadsföringschef Tiia Kujanpää. Den nya produkten är ett konkret bevis på Fazer Bageris hälsofrämjande näringsstrategi. ”Fazer vill vara föregångare inom hälsofrämjande produkter”, säger forsknings- och utvecklingsdirektör Sampsa Haarasilta på Fazer Bageri. Den nya råvaran är ett resultat av Fazers tioåriga forskningsarbete kring råg. Fazer har i flera år varit föregångare inom branschens forskning och produktutveckling. ”Vi har kontroll över hela processen från korn till bageri och matbord. Den nya produkten är resultatet av ett omfattande utvecklingsarbete, i vilket ingått forskning, ny malnings- och bakningsteknik, samt mångsidig hantering av olika recept”, fortsätter Haarasilta. Haarasilta påpekar dock att Årets Livsmedel inte är en mans storverk. ”Arbetet inleddes med branschgemensam nordisk grundforskning där också Finland deltog. Forskning har bedrivits på olika håll, bland annat hos VTT (norra Europas största forskningsorganisation som erbjuder företagen och den offentliga sektorn forsknings-, utvecklings-, provnings- och informationstjänster), Tekes (finansierar och aktiverar företags, högskolors och forskningsinstituts ambitiösa forsknings- och produktutvecklingsprojekt) och vid universitetet i Kuopio. Vi har världsberömda forskare inom spannmålsindustrin. Deras råg- och övriga spannmålsforskning har varit föremål för växande internationellt intresse”. ”Vi är glada över att den välsmakande hälsofrämjande väg som vi valt fått erkännande. Antalet produkter med tillsatt rågfiber ökar säkert. Vi kommer även i fortsättningen att satsa på utveckling av hälsofrämjande produkter.” Ytterligare information: Sampsa Haarasilta, forsknings- och utvecklingsdirektör, Fazer Bageri tel. 040 551 3659, sampsa.haarasilta@fazer.fi Tiia Kujanpää, marknadsföringschef, Fazer Bageri tel. 040 841 7108, tiia.kujanpaa@fazer.fi Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri tel. 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.fi Målet med tävlingen Årets Stjärnprodukt är att göra inhemska livsmedelsnyheter och –innovationer kända. Vinnaren i varje klass utses till Årets Stjärnprodukt 2006. En Stjärnprodukt utses dessutom till Årets Finländska Livsmedel. Finlands Livsmedelsindustriförbund arrangerar tävlingen nu för 16:e gången. Fazer-koncernen Fazer-koncernen fick sin början när familjeföretaget Fazer grundades år 1891. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageriprodukter och konfektyr och har affärsverksamhet i nio länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör tre divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri och Candyking, som erbjuder smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland och Lettland. Fazer Bageri tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen. Candyking är en föregångare inom lösgodisbranschen och marknadsledare i Norden och Storbritannien. Fazers viktigaste intressebolag är Nordens största choklad- och sockerkonfektyrbolag Cloetta Fazer. Fazer-koncernens omsättning år 2005 var 975 miljoner euro. Koncernens personal omfattar cirka 14 700 anställda.

• Mat, dryck