Mer Kexchoklad till svenskarna!

I Sverige äts så mycket Kexchoklad att Cloetta Fazer nu investerar i en ny produktionslinje i fabriken i Ljungsbro. Med den nya linjen ökar företaget effektiviteten och kan därmed fördubbla produktionen av Kexchoklad. - I Sverige äts 1,5 Cloetta Kexchoklad per sekund dygnet om årets alla dagar, och efterfrågan bara stiger. För att möta efterfrågan investerar vi i en ny produktionslinje, säger Dan Bowall, vd Cloetta Fazer Produktion AB. Vi kommer med den nya linjen att kunna fördubbla produktionen av Kexchoklad. Kexchoklad är Cloetta Fazers enskilt största produkt i Sverige. De senaste fem åren har försäljningen ökat med nästan 30 procent. Under första halvåret 2004 har ökningen fortsatt och uppgick till 2 procent. Den nya kexlinjen invigs idag av landshövding Björn Eriksson, och ikväll börjar invigningsarrangemangen av Linköpings nya evenemangsarena Cloetta Center. Om Cloetta Fazer Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på cirka 22 procent. Produktionen sker i Sverige, Finland och Polen. Verksamhetens främsta styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Fazer Blå, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Medelantalet anställda är cirka 2.000 och omsättningen 2003 uppgick till cirka 3 miljarder kronor. För ytterligare information kontakta: Dan Bowall, vd Cloetta Fazer Produktion AB, telefon 013-285420, 070-328 53 07 eller Christina Björck, kommunikation, Cloetta Fazer Sverige AB, telefon 013-285170, 070-544 88 78.

• Mat, dryck