Lekia väljer FDT

FDT har vunnit upphandlingen av nytt butiksdatasystem till Lekia i Sverige. Lekia är Sveriges största leksakskedja med fler än 60 butiker. Lekia har butiker från Ystad i Söder till Kiruna i norr. Kedjan består av fristående handlare men man har ett gemensamt koncept med egna varumärken och ett starkt samarbete. Ordervärdet är cirka 3 MKR för 2013 och 2014 och därefter cirka 500 TKR årligen.

Lekias VD Thomas Axell berättar om sitt val: ”Vi på Lekia tillsatte en IT-grupp som noggrant gick igenom marknaden för butiksdatasystem för en butikskedja. Vi tillskrev ett stort antal leverantörer och bjöd in åtta företag att presentera sin lösning. Av dessa valde vi att låta fyra gå vidare och mer i detalj presentera sitt system och koncept. Efter analys fick två delta i vår final genom att i en workshop visa på hela kedjan från att vi köper in från våra leverantörer till vårt centrallager, butikerna beställer och avropar sina order och centrallagret distribuerar varorna till butikerna. Det var FDT som hade den bästa helhetslösningen och detta tillsammans med deras kompetens att arbeta med kedjor gjorde att vi valde att göra ett avtal med FDT.”

VD Kent Forss kommenterar ”Att FDT vann upphandlingen som gjordes så noggrant gör affären extra rolig. Vi har blivit granskade från topp till tå och Lekia har genom sin utvärdering synat oss och våra konkurrenter in i detalj. Vi känner oss starka med vårt koncept som stödjer ett effektivt arbete för en butikskedja, från butik till kedjeledning. Vi skall nu se till så att Lekia blir mer än nöjda” avslutar Kent Forss.

För ytterligare information Kent Forss – VD, FDT System Holding AB, Tel: 0735 – 408 408, e-post: kent.forss@fdt.se, Thomas Axell – VD, Lekia AB, Tel: 070-516 06 99, e-post: thomas.axell@lekia.se