Gå direkt till innehåll
Finska företaget Ponsse, en av världens största tillverkare av skogsmaskiner, ska nu bli ännu bättre på att serva sin kunder med ett nytt affärssystem från Microsoft..

Fellowmind hjälper Ponsse att modernisera sin globala affärssystemlösning

Ponsse, av världens största tillverkare av skogsmaskiner, fortsätter att använda teknologi för att utveckla sin verksamhet och investerar i en ny, global affärssystemslösning från Microsoft Dynamics 365. Kunderna kommer att få ännu bättre service än tidigare och på ett mer effektivt sätt när lösningen effektiviserar och automatiserar processer.

Den nya affärssystemlösningen har redan framgångsrikt implementerats i Ponsses svenska och norska dotterbolag. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt användarupplevelsen, och alla funktioner kan användas var som helst i världen, på vilken enhet som helst.

”Med den nya lösningen har vi effektiviserat vår kundservice i Sverige och Norge och gjort Ponsse-medarbetarnas dagliga arbete effektivare och enklare. Den nya lösningen kommer att möjliggöra ständiga förbättringar och ger oss större transparens i hela Ponsses verksamhet – vilket i sin tur hjälper oss att serva våra kunder bättre i framtiden”, säger Miika Soininen, Chief Digital Officer på Ponsse.

Den nya affärssystemlösningen används för en rad saker, såsom material- och lagerhantering, inköp, försäljning, leveranser, kontroll och underhåll på fältarbete, fakturering samt ekonomistyrning och rapportering. Lösningen kommer även att användas för eftermarknadsprocesser, såsom reservdelsförsäljning och underhåll.

En enda plattform för att hantera hela livscykeln

Fellowmind, med stor erfarenhet av att arbeta med affärssystemlösningar till tillverkningsindustrin, är den partnern som Ponsse valt att samarbeta med. Efter en grundlig urvalsprocess valde Ponsse Microsoft Dynamics 365 kompletterat med Annata 365, en systemlösning som är designad för tillverknings- och distributionsindustrin av fordon och tunga maskiner.

Med tilläggslösningar som Dynamics 365 Finance & Operations kan Ponsse hantera hela produktionen och livscyklerna för produkter och tjänster med en enda digital plattform.

Branschlösningen Annata 365, som är baserad på Dynamics 365-miljön, gör det också möjligt för Ponsse att ha en strukturerad process för att registrera och övervaka alla tillgångsartiklar med ett serienummer under produkternas livscykler. Lösningen stöder även alla eftermarknadsprocesser, såsom garantihantering, underhållsavtal och reservdelshantering.

Ytterligare information:

Ponsse Oyj, Miika Soininen, Chief Digital Officer, +358 4067 00481, miika.soininen@ponsse.com, www.ponsse.com

Fellowmind Sverige, Martin Cederbom, Industry Manager Enterprise, + 46 763 117 157, martin.cederbom@fellowmind.se