Feministiskt initiativ lämnar Stockholms kommunfullmäktige

Med 457 av 598 valdistrikt räknade står det klart att Feministiskt initiativ Stockholm lämnar kommunfullmäktige, efter åtta år.

– Det känns oerhört tråkigt. Vi vet att vi har ett brett stöd för vår politik, men i en valrörelse som präglats av rasism och högerpopulism har många vänt sig till de större riksdagspartierna. Trots det har vi samlat ihop tusentals röster i Stockholm, och vi tackar alla våra valarbetare, kandidater och aktivister för ert hårda jobb den här valrörelsen. Tyvärr räckte det inte ända fram den här gången, säger Antonia Simon, ordförande för Feministiskt initiativ Stockholm.

Åren 2014-2018 var Feministiskt initiativ Stockholm med och styrde staden i en rödgrönrosa majoritet.

– Vi är stolta över den feministiska och antirasistiska politik vi drev igenom när vi var med och styrde. Vi införde våldsprevention i skolorna, satsade på jobb för kvinnor långt från arbetsmarknaden och tredubblade stödet till stadens tjej- och kvinnojourer. Vi har alltid satt kvinnor, barn och de mest utsatta främst, avslutar Antonia Simon.

Feministiskt initiativ sitter i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2014 och arbetar för ett inkluderande, demokratiskt och klimaträttvist samhälle – med välfärden och allas lika värde i fokus!