Feministiskt initiativ Stockholm skänker 100 000 kronor till Refugees Welcome

Efter en valrörelse som präglats av rasistiska utspel och en kapprustning i att ställa grupper mot varandra väljer Feministiskt initiativ Stockholm att skänka 100 000 kronor till organisationen Refugees Welcome Stockholm.

– På måndag kan vi vakna i ett Sverige där ett nationalistiskt och främlingsfientligt parti säkrat regeringsmakten. Men oavsett valutgång ser vi att Sverigedemokraterna förskjutit samhällsklimatet, och att andra partier anpassar sin politik och retorik efter dem. Därför känns det oerhört viktigt att stötta en organisation som kämpar för alla människors rättigheter, och för ett öppnare och mer medmänskligt samhälle, säger Lisa Palm, gruppledare för Feministiskt initiativ i Stockholms stad.

Refugees Welcome Stockholm delar bland annat ut kläder och hygienartiklar till nyanlända flyktingar, och har en mötesplats med språkcafé och juridisk rådgivning.

– 2010 brände vi upp 100 000 kronor, nu är vi glada att kunna lägga pengarna på att hjälpa människor på flykt och se till att de får ett värdigt mottagande i vår stad. När brunhögern kraftsamlar måste vi visa ett tydligt antirasistiskt motstånd, avslutar Lisa Palm.

Feministiskt initiativ sitter i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2014 och arbetar för ett inkluderande, demokratiskt och klimaträttvist samhälle – med välfärden och allas lika värde i fokus!