Fi: Antalet beviljade förturer för våldsutsatta kvinnor har minskat dramatiskt

Mellan åren 2011 och 2020 har antalet beviljade förturer till bostad inom kategorin hot och våld sjunkit dramatiskt i Stockholm. Från 92 procent beviljade ansökningar 2011 till endast 9 procent förra året.

Feministiskt initiativ vill därför införa en bostadsgaranti för våldsutsatta kvinnor. Riksorganisationerna för kvinno- och tjejjourer, Unizon och Roks, stöttar vårt förslag.

- Det är ett otroligt allvarligt läge, särskilt för våldsutsatta kvinnor med barn. Kvinnojoursrörelsen har länge lyft bostadsfrågan, nu är det dags att vi i Stockholms stad konkret förändrar förutsättningarna för den våldsutsatta kvinnan att kunna lämna sin förövare, säger Lisa Palm, gruppledare Feministiskt initiativ i Stockholms stad.

För att kunna få en bostadsgaranti på plats måste staden öka antalet förturslägenheter - inte minska dem genom utförsäljningar.

- Vi vet att bostad är en av de viktigaste faktorerna att kunna lämna sin förövare. Ytterst få kvinnor som har råd att köpa sig en bostadsrätt, något som lyfts fram i stadens egna analys för bostadsbehov för våldsutsatta. Samtidigt fortsätter den grönblå majoriteten att envist hävda att ombildningar gynnar kvinnor. I andra städer finns det bostadsgaranti för studenter. Det är inte svårare än att vi inför det för våldsutsatta kvinnor och barn här också, säger Lisa Palm.

Motion för nedladdning: https://edokmeetings.stockholm.se/welcome-sv/namnder-styrelser/familjebostader-ab/mote-2021-04-13/agenda/motion-bostadsgaranti-for-vadegldsutsatta-kvinnorpdf?downloadMode=download

Boendeplan för våldsutsatta: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1998133

Remissvar från Unizon och Roks finns bifogade.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Stockholm är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ.