Fi: Inför en kommunal haverikommission mot mäns våld mot kvinnor

Dokumentären om Josefin Nilsson har satt igång en medial debatt om mäns våld mot kvinnor. Samtidigt finns det fortfarande stora brister i samhällets förmåga att se våldet som en politiskt fråga. Feministiskt initiativ i Stockholm vill införa en kommunal haverikommission mot mäns våld mot kvinnor.

- Det är oacceptabelt att kvinnor som ropat på hjälp och varit i kontakt med både socialtjänst och polis fortfarande kan mördas. Precis som utredningar tillsätts när det förekommer större olyckor inom exempelvis vägtrafiken borde samhället utreda vad som har gått fel när kvinnor mördas trots att de har sökt skydd och hjälp från samhället, säger Sissela Nordling Blanco, gruppledare för Fi Stockholm.

Fi Stockholm har under den tidigare mandatperioden tredubblat stödet till kvinnojourerna, satsat på socialtjänsten, satt igång tjejgrupper i staden och infört ett särskilt stöd till kvinnoföreningar, som i många fall arbetar med att motverkar våld och sexuella övergrepp. Många av dessa satsningar läggs nu ner av den grönblå majoriteten i Stockholm.

- De stora nedskärningar i välfärden som görs just nu i Stockholm av den grönblå majoriteten drabbar framförallt kvinnor som är i behov av samhällets stöd. Men vi hoppas att den grönblå majoriteten ska ta vårt förslag om att inrätta en haverikommission med uppdrag att förebygga, utreda och förslå förbättringar för att stoppa mäns våld mot kvinnor på allvar. En haverikommission behövs för att se var det brister i samverkan mellan polis, socialtjänst och andra samhällsinsatser i de fall där kvinnor mördas, säger Anna Rantala Bonnier (Fi) gruppledare i socialnämnden.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Stockholm är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ.