Fi Stockholms kommentar om uteslutningsärendet mot Schyman

Igår gick Feministiskt initiativs partistyrelse ut med att de har beslutat att öppna ett uteslutningsärende mot kommunpolitikern och tidigare partiledaren Gudrun Schyman. Feministiskt initiativ i Stockholms stadshus fick kännedom om detta samtidigt som nyheten kom ut i media.

Feministiskt initiativ har sedan tidigare en policy som innebär att en medlem kan uteslutas om den är förtroendevald i, eller kandiderar till val för, ett annat parti. Det är ingen ovanlig policy, och vi står bakom den. Men organisationen Klimatalliansen, som Schyman är en frontfigur för, har ännu inte fattat beslut om att bli ett parti. Därför anser vi att partistyrelsens beslut om att öppna ett uteslutningsärende är förhastat.

Vi har fått en del frågor gällande uteslutningsärendet. Därför är det viktigt för oss att förtydliga vår ställning som kommunförening. Vi har suttit i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2014 och kommer fortsätta bedriva progressiv politik för Stockholm. På söndag har vi valkonferens, där vi röstar fram kandidater för valet och tar beslut om valplattform.

Vi ser fram emot att lansera våra toppkandidater och dra igång valrörelsen!

Feministiskt initiativ sitter i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2014 och arbetar för ett inkluderande, demokratiskt och klimaträttvist samhälle – med välfärden och allas lika värde i fokus!