Fi: Stockholms stad behöver Sluta skjut

Det dödliga våldet i Stockholmsområdet fortsätter att öka, hittills i år har 13 personer mördats i skjutningar i polisregionen. Feministiskt initiativ har länge drivit frågan om att införa metoden Sluta skjut för att få stopp på skjutningarna. Nu har man från polisens håll öppnat upp för att den ska testas i utvalda kommuner i region Stockholm.

- Stockholmarna förtjänar att staden tar krafttag mot våldet och denna metod är både beprövad och framgångsrik säger Anna Rantala Bonnier, gruppledare för Feministiskt initiativ i socialnämnden i Stockholm.

Sluta skjut är en samverkansmodell där polis, kriminalvård, kommun, familj och engagerade invånare tillsammans förebygger skjutningar och ger rätt stöd för den som vill bort från våld och kriminalitet. Metoden har testats i Malmö med goda resultat och även Göteborg har aviserat att man kommer att införa Sluta skjut. Men från Stockholms styre är det fortsatt tyst.

- Tyvärr verkar det finnas en partiprestige hos det blågröna styret som innebär att man motsätter sig förslaget. Våldet måste få ett stopp och uppenbarligen räcker inte arbetet som görs just nu för att vända trenden. Sluta skjut behövs i Stockholm säger Anna Rantala Bonnier.

• antivåld
      • stockholms stad

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Stockholm är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ.