10 ÅR SEDAN F! BRÄNDE PENGAR I ALMEDALEN - KVINNORS LÖNER OCH PENSIONER FORTFARANDE GLÖDHET FRÅGA

Den 6 juli 2010 begärde Fi ordet i Almedalen genom att bjuda in media till en annorlunda grillning. Dåvarande partiledare Gudrun Schyman eldade upp 100 000 kronor, skänkta av samma PR-byrå som kläckte idén, för att få chansen att prata om lönegapet mellan män och kvinnor. Samma år tog Fi mandat i en kommun, och har sedan dess tagit mandat i 13 kommuner, samt suttit en mandatperiod som det första partiet med feminism som självständig ideologi i EU-parlamentet; historiskt! Men frågan om kvinnors löner, arbetsvillkor och pensioner? Hur har den utvecklats?

I coronatider blir det tydligt för var och en att kvinnors arbete är ovärderligt, och samtidigt undervärderat, och med oförsvarbara arbetsvillkor. Arbetsvillkor som innebär osäkra anställningar, tunga arbeten, långa pass, liten kontroll över arbetsuppgifter, höga krav på resultat och en låg lön som ersättning för mödan. Vården och omsorgen är kvinnodominerade yrkesområden och samhället är helt beroende av välfärden som utarbetade kvinnor bär på sina axlar. Coronapandemin gör vårdkrisen tydlig för alla, och tiden är inne för att kollektivt lyfta blicken och se att det inte handlar om enskilda individers arbetsvillkor utan om att gruppen kvinnors arbete värderas lägre än gruppen mäns. Ser vi till ursprung så vet vi också att utrikes födda kvinnors löner är än lägre och att dessa kvinnor tillhör en stor grupp inom välfärdssektorn.

– Så många gånger har jag fått frågan om varför Fi eldade upp 100 000 kronor istället för att ge dem till en fattigpensionär. Svaret är enkelt. 100 000 kronor räcker inte för att höja fattigpensionerna och kvinnors löner, men det räckte för att media skulle lyssna när Fi pratade om ojämlika löner och pensioner på Almedalen 2010 och på så vis kunde vi nå ut för att prata om problem och lösningar, säger Farida al-Abani, partiledare för Feministiskt initiativ.

Ett decennium har gått och frågan är fortfarande glödhet - löneutvecklingen i kvinnodominerade yrkesområden går för långsamt, majoriteten av dagens fattigpensionärer är kvinnor, en stor del är utrikes födda och varannan kvinna som arbetar idag löper också stor risk att hamna i fattigdom när de går i pension.

– För 10 år sedan brände Fi 100 000 kronor i Almedalen för att få tillfälle att prata om kvinnors löner och pensioner. Pensionssystemet måste reformeras, alla kvinnors löner måste höjas och arbetsvillkoren i kvinnodominerade yrkesområden måste förbättras. Det handlar om jämställdhet, jämlikhet, hållbarhet och, som vi ser nu i coronapandemin, om mänsklig säkerhet. Nu är hög tid att styrande politiker inser allvaret och “bränner” långt mer än 100 000 kronor på att förbättra arbetsvillkoren för fler och på att höja kvinnors löner och pensioner, säger Farida al-Abani, partiledare för Feministiskt initiativ.

Kontakt:
Presstelefon 070-610 01 91