Feministiskt initiativ på West Pride i Göteborg

Feministiskt initiativ finns på plats under West Pride i Göteborg med en rad rosa aktiviteter. Bland annat anordnar partiet en teaterföreställning tillsammans med Monica Långström, ett filmquiz, deltar i paraden och Feministiskt initiativs talesperson Stina Svensson håller tal om att det nu är dags att tala allvar i svensk politik.

– Dagens feminism handlar inte längre bara om jämställdhet mellan kvinnor och män, utan om jämlikhet och antidiskriminering ur flera perspektiv så som funktionalitet, sexuell läggning, könsidentitet, etnicitet och klass. Vi måste ständigt fråga oss vilka maktstrukturer och normer som råder i vår samtid och vad vi kan göra för att motverka dessa. Rättigheten att vara fri från diskriminering kan aldrig tas för given, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

Nu är det skarpt läge. Vi måste tala högt om strukturer som påverkar oss alla. Hur kan vi tala om grupper och specifika perspektiv utan att homogenisera, och förstå den mångfald som faktiskt råder?

Tal av Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ

När: 1 juni,  kl: 14.30

Var: Tältet i Regnbågsparken

Se hela Feministiskt initiativs program under West Pride här.

För mer information:

Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• jämställdhet
  • mänskliga rättigheter
  • samhälle

• Västra Götaland

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett samhälle fritt från maktstrukturer där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.