Feministiskt initiativ uppmärksammar IDAHO, internationella dagen mot homofobi

Feministiskt initiativ stödjer de organisationer som anordnar aktiviteter mot homofobi runt om i landet onsdagen den 17 maj. RFSL ungdom och RFSL anordnar manifestationer i Stockholm, Malmö och Göteborg där Feministiskt initiativ kommer att finnas med. - Att en dag som IDAHO behövs är ett bevis på att homofobin fortfarande är utbredd i samhället. F! tänker vara med i kampen för att alla människor, på samma villkor, ska kunna leva ett liv utan att behöva vara rädda för att visa vem man är. Därför deltar vi i manifestationer runt om i landet idag, säger Sofia Karlsson, talesperson för Feministiskt initiativ. -Feministiskt initiativ stödjer idén med en dag då homofobi uppmärksammas men vill också poängtera att det inte bara räcker med en dag mot homofobi utan arbetet måste ske kontinuerligt och även fokusera på ifrågasättandet av heteronormen, menar Monica Amante som är styrelseledamot i Feministiskt initiativ och medlem i HBT-gruppen.