Fi Storstockholm tar plats i kommunfullmäktige

Feministiskt initiativ Storstockholm får i en undersökning 7,1 procent av väljarnas röster. Det är första gången som Fi finns med som ett eget alternativ i en undersökning.

Idag presenteras Opinion Stockholms junimätning i Metro. För första gången finns Feministiskt initiativ med som eget alternativ, och partiet får 7,1 procent. Något som både kan leda till vågmästarroll och borgarrådspost.

Undersökningens resultat är ett tydligt tecken på att en feministisk politik kommer att ta plats i stadshuset och är en kraft att räkna med, menar Isabella Pettersson, förstanamn till kommunfullmäktige.

- Vi kan nu se att det i Stockholm efterfrågas en självständig feministisk dimension på vardagsnära frågor. Det är vi beredda att leverera. Vi går till val på sex timmars arbetsdag, höjda löner för kvinnor, och att stoppa vinstuttag. Välfärden måste stärkas, annars kommer kvinnors obetalda arbete att fortsätta öka.

Fi Storstockholm växer så det knakar, och fler och fler engagerar sig i partiet, något som leder till framgångar.

- Det är roligt att se att allt vårt ideella arbete lönar sig - vi är en stark organisation som fortfarande bedriver all verksamhet på frivillig basis. Stödet ger oss styrkan att fortsätta, säger Malin Ericson, ordförande i Fi Storstockholm.

Mer information:
Isabella Pettersson, förstanamn till kommunfullmäktige, 070 603 80 97, isabella.pettersson@feministisktinitiativ.se
Malin Ericson, ordförande Fi Storstockholm, 070 545 21 59, malin.ericson@feministisktinitiativ.se
Pressjour finns på press@fistorstockholm.se

Regioner

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.

Presskontakt Press & Media, intervjuförfrågningar 0761074582