Gå direkt till innehåll
*Feministiskt initiativ har räknat hur många gånger orden "sexuella trakasserier", "våldtäkt" och "övergrepp" nämns i partiernas partiprogram.

Fortsättningen på #metoo är feministisk politik

#metoo-kampanjen har satt ljuset på omfattningen av det sexuella våldet mot kvinnor.

– Det hoppingivande med #metoo är att det som feminister berättat om i decennier blir tydligt för flera: vi lever fortfarande i ett patriarkalt samhälle och det skapar strukturella problem i alla våra relationer, från de mest intima och ut i de samhälleliga. Vi behöver en ny kultur i politiken där vi definierar makt som något annat än strävan efter kontroll och dominans. Vi behöver sociala reformer, skärpt lagstiftning, omfördelning av ekonomiska resurser och en politik som på allvar erkänner att kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter. Fortsättningen på #metoo är feministisk politik, säger partiledare Gudrun Schyman

Kontakta pressjouren: 0706 100 191

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Fi förnyar politiken med de modigaste och mest omfattande förslagen för jämställdhet och jämlikhet mot alla former av diskriminering.

Presskontakt Press & Media, intervjuförfrågningar 0761074582

Feministiskt initiativ (Fi)