Gudrun Schyman toppar Feministiskt initiativs riksdagslista

På Feministiskt initiativs valkonferens idag beslutade partiets medlemmar om listor till riksdagsvalet och EU-valet. Partiets talespersoner Gudrun Schyman, 66 år, och Sissela Nordling Blanco, 26 år, toppar partiets lista till riksdagsvalet. Totalt 47 personer finns på Feministiskt initiativs lista till riksdagsvalet i höst och utöver partiets talespersoner står Victoria Kawesa, 39 år, Lars Gårdfeldt, 49 år och Kenneth Hermele, 65 år, på listans översta fem platser.

– Feminismen är fascismens absolut största motståndare. Det är därför vi går till val på parollen ut med rasisterna – in med feministerna. Oavsett vilken regering Sverige får efter valet behövs det feminister på plats i riksdagen. 2014 är året det händer, säger Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ.

– Feministiskt initiativ är större och starkare än någonsin och vi möter ett stort gensvar och intresse för vår politik. Jag är stolt över att ha varit med och drivit igenom en antirasistisk feminism i Fi. Andra partier står i talarstolen och pratar om marginaliserade grupper. Vi är de som andra pratar om och nu tar vi själva plats i maktens rum, säger Sissela Nordling Blanco, talesperson för Feministiskt initiativ.

På listans tredje plats står Victoria Kawesa som är doktorand i genusvetenskap och som arbetat som expertkonsult i frågor kring jämställdhet, migration, rasism, diskriminering och rättsäkerhet.

– Jag är så himla glad att få vara en del av Feministiskt initiativs valrörelse. Feministisk antirasism är vägen framåt. Fi är alternativet för röster från marginalen. Fi är det parti som på riktigt utmanar samhällets dominerande maktstrukturer, säger Victoria Kawesa

Feministiskt initiativs valkonferens pågår just nu i Stockholm. Under två dagar samlas omkring 200 medlemmar för att fastställa listorna till EU- och riksdagsvalet samt valplattformen till EU-valet. Beslut om partiets valplattform till EU-valet meddelas senare idag.

Feministiskt initiativs hela listor finns på http://feministisktinitiativ.se/valstugan/

För mer information:
www.feministisktinitiativ.se