Jaime Gomez kom till Sverige som politisk flykting - nu föreslås han som riksdagskandidat för Feministiskt initiativ

Jaime Gomez, boendes i Höör, föreslås bli en av Feministiskt initiativs kandidater i höstens riksdagsval. Partiets valberedning har placerat honom på plats 9 i sitt förslag till riksdagslista.

Gomez är för närvarande Feministiskt initiativs utrikespolitiska talesperson.

– Jag kom till Sverige som politisk flykting tillsammans med min familj. Här har jag fortsatt kämpa för ett jämlikt och hållbart samhälle, där mänskliga rättigheter har en given plats. Oavsett var en är född, ålder, funktionalitet, hudfärg, kön, religion eller sexuell läggning. Jag känner mig därför mycket hedrad över valberedningens förtroende att representera Feministiskt initiativ. Ett parti vars politik inte kompromissar med varken mänskliga rättigheter, fred eller demokrati och som bekämpar koloniala strukturer, säger Jaime Gomez (Fi).

Gomez har drivit utrikesutskottets arbete i Feministiskt initiativs skuggriksdagsgrupp under många år och är insatt i politiska frågor nationellt och globalt, med särskilt fokus på mänskliga rättigheter, fred och demokratifrågor.

– Mitt huvudfokus i mitt parlamentariska arbete kommer vara ett erkännande av Västsahara som en fri och självständig stat, ratificering av FN:s kärnvapenkonvention som förbjuder kärnvapen, samt genomförande av demokratiska handelsavtal, då dagens koloniala avtal påverkar såväl klimatet som arbetares, kvinnors och barns rättigheter, säger Jaime Gomez (Fi).

Feministiskt initiativs valberednings presentation och motivering:

9. Jaime Gomez, 61 år, Dataingenjör, Höör
Jaime är politisk flykting från Colombia och engagerad i mänskliga rättigheter, fred och demokratifrågor. Jaime är också utrikespolitisk talesperson i Feministiskt initiativ sedan flera år och han var tidigare engagerad i regionstyrelsen Skåne. Jaime är mycket intresserad i utrikespolitik och mänsklig säkerhet och är insatt i politiska frågor nationellt och globalt. Feministiskt initiativ har, enligt Jaime, de perspektiv som saknas i riksdagen, särskilt antirasism, dekolonialitet och den intersektionella analysen, och är därför ett parti som verkligen behövs i Sveriges riksdag. Jaime har drivit utrikesutskottets arbete under många år och beskrivs vara bra på att samarbeta och på att inkludera andra. Jaime är en erfaren debattör och en produktiv författare av debattartiklar. Valberedningen ser att Jaimes erfarenheter, breda kunskap om utrikespolitik och hans stora engagemang i dessa frågor gör att vi ser honom som en kandidat som behövs i riksdagen.

• riksdagsval2022
  • utrikespolitik