Öppet för alla att bestämma Feministiskt initiativs valfrågor

Som enda parti i valet bjuder Feministiskt initiativ in allmänheten att vara med och prioritera de frågor som partiet ska gå till riksdagsval på. I dag presenteras den digitala omröstningen som alla kan delta i, oavsett om du är medlem eller inte.

- Feministiskt initiativ är en del av den feministiska och antirasistiska rörelsen som vill ta plats i riksdagen. För oss är det därför viktigt att veta vilka frågor vi ska driva, säger Sissela Nordling Blanco, talesperson i Feministiskt initiativ.

Omröstningen består av 20 frågor som togs fram på Feministiskt initiativs valkongress i februari. Av dessa får alla som vill delta, välja de tre viktigaste som de tycker att partiet ska driva i riksdagsvalet.

- Feministiskt initiativ går till val på mandatet att driva en feministisk och antirasistisk politik. Vi är bärare av den röst som står upp för mänskliga rättigheter och mot alla former av diskriminering. För oss är det viktigt att bjuda in alla att vara med och prioritera vilka frågor vi ska gå till val på, säger Sissela Nordling Blanco.

Omröstningen startar idag och kommer pågå under en månad. Därefter kommer resultatet sammanställas för att utgöra grunden för Feministiskt initiativs valplattform till riksdagen. Valplattformen antas av partistyrelsen och kommer att presenteras i mitten av juni.

Delta i omröstningen www.inmedfeministerna.se

För mer info
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• valfråga
  • riksdagsval 2014
  • sissela nordling blanco

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.